Den rette tid: Børns sko­lestart og overgange


Børns sko­lestart har længe været omgærdet af idealer om, at det skal ske på det rigtige tidspunkt (Øksnes & Tuva 2023; Schmidt & Li, 2025; Bach et al 2020; Andreasen & Ydesen, 2015). Der har været skiftende policy for tidlig eller sen sko­lestart for børn i dansk kontekst. Med inspira­tion fra Bacchi (2009) under­sø­ger vi, hvordan ”den rette tid” for børns sko­lestart (re)konstrueres over tid såvel som i tid. Med policy som ana­ly­ti­ske ”starting points” belyser vi, hvorledes idealer om tids­punk­tet for sko­lestart gives form i reformer og lov­giv­ning. Policy-analysen kom­bi­ne­res med analyse af en nutidig pæda­go­gisk praksis, hvor børns sko­lestart sker på tre for­skel­lige tids­punk­ter i løbet af året. Den rette tid for sko­lestart bliver her insti­tu­tio­nelt tilgået pluralt fremfor singulært. Med afsæt i et igang­væ­rende forsk­nings­pro­jekt ana­ly­se­rer vi, hvordan den rette tid i og for sko­lestar­ten (gen)skabes og for­hand­les i overgangspraksisser.

Ind­led­ning

En pæda­go­gisk leder i en fol­ke­skole byder forældre og børn velkommen til børnenes første skoledag. De er samlet i klas­se­væ­rel­set. Den pæda­go­gi­ske leder har et talepapir i hånden, og han siger til forældre og børn, mens han ser på hver af dem:

“Kære børn og forældre. I dag er en meget speciel dag. Vi er samlet for at fejre JERES aller­før­ste skoledag. For mange af jer markerer denne dag begyn­del­sen på et spændende eventyr – med læring, udvikling, leg og nye ople­vel­ser. I dag træder DU ind i en verden fuld af nye venskaber, bøger, tal og en dag, hvor du oplever meget. Du deler legetøj og smil med nye venner. Og kære børn – husk det er okay at være lidt spændt og nervøs, det er helt normalt at have som­mer­fugle i maven, når vi begiver os ud på sådan et nyt eventyr. Hver af jer er som en stjerne på himlen med jeres UNIKKE glimt og lys, der lyser verden op. Selvom der kan være som­mer­fugle i maven, er skolen velkendt. I har været her fast siden august. I er en del af klassen, der byder dig velkommen, og I har venner her. Og kære forældre, I kommer med jeres mest dyrebare, vi lover jer et støttende, sikkert og omsorgs­fuldt miljø, hvor jeres børn kan gå på opdagelse. Så lad os udforske sammen og støtte op om hinanden. I dag er begyn­del­sen på en rejse fyldt med magi og mulig­he­der. Tillykke med jeres første skoledag, lad eventyret begynde. Velkommen”. (Feltnoter).

At starte i skole er tidsligt bestemt, og ofte følger sko­lestar­ten et bestemt tidsskema (Lago, 2017). Den sko­lestart, der er orga­ni­se­ret for de børn, der sidder i klas­se­væ­rel­set i oven­stå­ende empi­ri­ud­drag, bryder imid­ler­tid med det vante tidsskema. Det er efterår. På denne skole starter børn fra en lokal dag­in­sti­tu­tion nemlig hhv. forår, sommer og efterår. Det er en tidslig orga­ni­se­ring, der af skolen og dag­in­sti­tu­tio­nen er orga­ni­se­ret som et alter­na­tiv til domi­ne­rende sko­lestart­s­prak­sis. Fremfor at tilgå sko­lestar­ten singulært, hvor der er ét start­tids­punkt om året, er sko­lestar­ten tilgået pluralt, dvs. der er flere tids­punk­ter for sko­lestart pr. år. Denne plurale tidsnorm for orga­ni­se­ring af sko­lestar­ten er blevet til som en del af Fri­heds­for­sø­get, der giver fol­ke­sko­lerne i udvalgte kommuner større frihed og flek­si­bi­li­tet i en fireårig periode. Således er nær­væ­rende skole fritaget for en ganske betrag­te­lig del af den statslige regu­le­ring, hvilket har mulig­gjort at afprøve og udvikle nye under­vis­nings­me­to­der og lokal tilpasset res­sour­ce­or­ga­ni­se­ring (L 199 Forslag til lov om vel­færds­af­ta­ler på dag­til­bud­s­om­rå­det og fol­ke­sko­le­om­rå­det, vedtaget af fol­ke­tin­get ved 3. behand­ling d. 6. maj 2021). Lokalt, i den fol­ke­skole vi har fulgt, har de sat sig for at etablere nye over­gangs­prak­sis­ser mellem dag­in­sti­tu­tion og skole ud fra ønsket om at styrke alle børns sko­lestart. Dette skaber både nye struk­tu­rer og orga­ni­se­rin­ger mellem dag­in­sti­tu­tion, skole og sko­le­fri­tids­ord­ning (SFO). Det skaber også andre erfa­rin­ger for børn og for forældre, der, som et led i den omor­ga­ni­se­rede sko­lestart, nu skal vælge, hvilket sko­lestart­s­tids­punkt, der passer til netop deres barn. Det pæda­go­gi­ske arbejde på tværs af dag­in­sti­tu­tion og skole betyder også, at pædagoger og bør­ne­ha­ve­klas­se­le­dere indgår i et større og kon­ti­nu­er­ligt arbejde med at skabe fællesskaber.

Tids­nor­mer og tidlige orga­ni­se­rin­ger er bredere set en central del af sko­lestar­ten og dens over­gangs­prak­sis­ser, og er med til at skabe for­vent­nin­ger til, hvad det vil sige at blive til som skolebarn (Nissen, 2024; Schmidt & Li, 2025). At ændre ved tidslige orga­ni­se­rin­ger af sko­lestar­ten, sådan som skolen og dag­in­sti­tu­tio­nen arbejder sammen om, skubber til eksi­ste­rende normer for sko­lestar­ten og dens over­gangs­prak­sis­ser – dvs. om hvornår og hvordan man bliver til et skolebarn. Med tre for­skel­lige tids­punk­ter for sko­lestar­ten er det ikke kun over­gan­gen fra dag­in­sti­tu­tion til skole, der kan ses som en proces over tid. Denne proces indebærer også, at sko­lestart som tid pro­ces­su­elt knyttes ind i dag­in­sti­tu­tio­nen på nye måder. I disse processer for­hand­les, hvad overgange mellem en dag­in­sti­tu­tion og en skole kan bestå af, og hvad skolen kan være eller blive til ligesom, at der til for­hand­lin­gerne knytter sig (gen)skabelse af for­skel­lige kate­go­rier for skolestarterne.

Artiklens forsk­nings­spørgs­mål lyder således: Hvilke policy-(re)konstruktioner om sko­lestart former idealer om børns sko­lestart­s­tids­punkt i dansk kontekst, og hvilke overgange opstår, når sko­lestar­ten og orga­ni­se­rin­gen af dens tidspunkt(er) tilgås pluralt? Ved at kombinere policy- og prak­sis­a­na­ly­ser belyser vi, hvordan historisk og temporalt skiftende social menings­ska­belse om, hvad der er den rette tid for børns sko­lestart, skaber for­skel­lige vilkår for over­gangs­prak­sis­ser mellem dag­in­sti­tu­tion og skole. Inden vi går til de analyser, udfolder vi artiklens teo­re­ti­ske optiker især i forhold til tid og det meto­do­lo­gi­ske afsæt for det forsk­nings­pro­jekt, som artiklen hviler på.

Tid i sko­lestart og overgangspraksisser

Pæda­go­gisk forskning har peget på, at et stigende politisk fokus på sko­le­for­be­re­dende akti­vi­te­ter i dag­in­sti­tu­tio­nen omfatter tendenser til en sko­li­fi­ce­ring, hvor der er en til­ta­gende opmærk­som­hed på at sikre, at alle børn er parat til sko­lestart det år, de fylder seks (Bach 2020; Chri­sten­sen, 2021, 2019; Chri­sten­sen & Johansen, 2016; Broström, 2016; Klit­møl­ler og Sommer, 2015; Stanek, 2011). Det er samtidig vist, hvordan over­gangs­ar­bej­det ud over et fokus på barnets parathed, udvikling og egen­ska­ber også indebærer et insti­tu­tio­nelt fokus på at skabe sam­men­hænge mellem børnehave og skole gennem gen­ken­de­lig­hed og fælles rutiner (Boyle et al., 2018; Kock et al., 2022). Og der er rejst kritik af, hvordan et sådan insti­tu­tio­nelt fokus imid­ler­tid risikerer at sætte børnenes per­spek­ti­ver i bag­grun­den (Koch et al., 2022; Stanek, 2020). I denne artikel bidrager vi med viden om, sko­lestart og over­gangs­prak­sis for børns sko­lestart, når det tilgås pluralt. Dette bidrager med indsigt i tidslige orga­ni­se­rin­ger, tids­nor­mer og for­skyd­nin­ger i over­gangs­prak­sis­for­mer, der bliver til i spæn­dings­fel­tet mellem til­pas­nin­ger til det enkelte barn og sko­lestar­ten som fæl­leska­bende kultur.

Tid er sam­funds­mæs­sigt orga­ni­se­ret i for­skel­lige sociale insti­tu­tio­ner og genskabes og fornys kon­ti­nu­er­ligt af børn og voksne (Lidén, 2001). Tid er i den optik kul­tur­spe­ci­fik med en historisk og vær­di­ba­se­ret for­ank­ring, også når det gælder skolen (Schmidt & Li, 2025). Tid kan imid­ler­tid forekomme som selv­føl­ge­lig. Skolens tidslige struk­tu­rer og orga­ni­se­rin­ger er træge. Det er den i orga­ni­se­rin­gen af skoleåret, skoleuger og sko­le­da­gene og altså også i over­gan­gen mellem dag­in­sti­tu­tion og skole. En række kommuner såvel som skoler og dag­in­sti­tu­tio­ner bruger årshjul for sko­lestar­ten og dens over­gangs­prak­sis­ser, hvilket udgør en form for skematisk tid. Lina Lago (2017) bruger med reference til Julius A. Roth (1963) i sit studie af børns tran­si­tion til skole begrebet tidsskema (timetable), der genspej­ler tids­nor­mer. Fx tids­nor­mer om, hvornår en begi­ven­hed finder sted, hvor lang tid den forventes at tage, og i hvilken ræk­ke­følge den forventes at ske. Tids­ske­maer afspejler, hvad der ses som den normale temporale orden for en given begi­ven­hed, og i forhold til sko­lestart omfatter det normer om, hvornår børn forventes at starte i skole.

Der er sko­lestart­sor­ga­ni­se­rin­ger og ‑prak­sis­ser, der søger at over­skride en singulær tidsnorm og i stedet at gøre en plural tidsnorm gældende. Når sko­lestar­ten tidsligt gives en plural form, henviser det til, at sko­lestar­ten har mere end et start­tids­punkt. Både ved singulær og plural tid for sko­lestart er det dog stadig knyttet til ydre tids­ram­mer, hvor bl.a. en årska­len­der er et orga­ni­se­rende princip. Ved sko­lestar­ten, som denne artikel omhandler, er årstider og måneder fortsat tids­an­givne for de tre tids­punk­ter for, hvornår sko­lestar­ten foregår.

Med en ny orga­ni­se­ring af sko­lestar­ten, hvor sko­lestart­s­tids­punk­tet er tre begi­ven­he­der i løbet af året, skabes ny sko­lestart­skul­tur og ny over­gangs­prak­sis. Tid i forhold til sko­lestar­ten og dens overgange kan således ses som en symbolsk proces, der bliver pro­du­ce­ret og forandret i dag­lig­da­gens mange og for­skel­lige prak­sis­ser ved at blive knyttet til rum og til aktører.

Meto­do­lo­gisk afsæt

I skolen og dag­in­sti­tu­tio­nen, der har en plural tidsnorm for sko­lestar­ten, har man siden 2021 arbejdet med at omor­ga­ni­sere sko­lestar­ten. Det sker ud fra ønsket om at skabe en mere sam­men­hæn­gende og inklu­de­rende sko­lestart for lokal­sam­fun­dets børn. Vi har som led i et forsk­nings­pro­jekt i perioden 2023 til 2025 fulgt denne sko­lestart­form med fokus på, hvordan den orga­ni­se­res, og hvad den sko­lestart­s­form betyder for bør­ne­fæl­les­ska­ber og overgange i børns liv. Dette sker gennem et igang­væ­rende etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde, der omfatter kva­li­ta­tive obser­va­tio­ner, inter­views og værk­ste­der med ledere, pædagoger og bør­ne­ha­ve­klas­se­le­dere undervejs.

I denne artikel kom­bi­ne­rer vi policy- og prak­sis­a­na­lyse, når vi ana­ly­se­rer lokale (re)konstruktioner af sko­lestar­tens orga­ni­se­ring og i den for­bin­delse tidens betydning. I forhold til at begribe denne skoleform og dens orga­ni­se­ring er tiden væsentlig. Vi betragter policy som et socio-kulturelt fænomen, der sam­funds­mæs­sigt og insti­tu­tio­nelt er del af en lang række for­skel­lig­ar­tede rela­tio­ner. Det er rela­tio­ner, der både mani­feste­res som egentlig lov­giv­ning og som ret­nings­linjer for dag­in­sti­tu­tio­nens og skolens praksis. De rela­tio­ner er del af histo­ri­ske og samtidige struk­tu­rer, hvor nogle forhold i hverdagen får politisk opmærk­som­hed, mens andre aspekter glider den politiske opmærk­som­hed forbi (Grumløse, 2016). I arbejdet med at studere de for­ud­gå­ende og samtidige forhold arbejder vi med et samtidigt diakront og synkront analytisk snit, hvor bevæ­gel­ser over såvel som i tid betragtes som poten­ti­elt betyd­nings­fulde for at forstå de aktuelle forhold. Med inspira­tion fra Carol Bacchis pointe om offent­lige policies som ”starting points” til at få adgang til politiske pro­ble­ma­ti­se­rin­ger og det, praksis styres igennem (Bacchi, 2009, s. 4), under­sø­ger vi, hvordan nogle forhold får status af problemer. Bacchi peger således på, at policy ”giver form” til problemer, snarere end løser dem (Bacchi, 2009, x). Denne optik udfordrer de måder, vi forstår og tilgår problemer. En sådan analytisk tilgang åbner dermed op for at få øje på, hvordan den rette tid for en sko­lestart tager form og indhold som politisk udpeget ”problem”, og hvordan det bliver forstået og håndteret over tid og i tid. Vi trækker især på inspira­tio­ner fra Bacchis pointe om, hvordan og hvorfor meget for­skel­lige policy-kate­­go­rier og ‑rela­tio­ner forsamler sig. I artiklen benævner vi det, at kate­go­rier dynges sammen (Schmidt, 2024) gennem tid og i nutiden (Grumløse, 2016). Når vi ser på, hvordan kate­go­rier dynges sammen, skærpes opmærk­som­he­den hvordan den rette tid for sko­lestart repræ­sen­te­res. Ved at se på dynger af kate­go­rier skaber vi et analytisk blik for, at der er skif­te­vise og samtidige for­stå­el­ser og tilgange til at løse sko­lestart som problem, og hvad det afskærer os fra, hvis de tages for givet.

I fel­t­ar­bej­det følger vi reor­ga­ni­se­ring af sko­lestar­ten gennem kva­li­ta­tive gruppe- og enkel­tin­ter­views som semi-struk­tu­rede samtaler med bl.a. skolens og dag­in­sti­tu­tio­nens to ledere, to pædagoger i dag­in­sti­tu­tio­nen såvel som SFO, to bør­ne­ha­ve­klas­se­le­dere samt del­ta­gende obser­va­tio­ner i en dag­in­sti­tu­tion og en skole. I perioden 2023 til 2025 er vores obser­va­tio­ner for hvert år til­ba­ge­ven­dende fordelt på bl.a. de for­skel­lige tids­punk­ter for sko­lestart i løbet af året, dvs. forår, sommer og efterår. Dette er kom­bi­ne­ret med obser­va­tio­ner før sko­lestart i dag­in­sti­tu­tio­nen, efter sko­lestar­ten i klas­se­væ­rel­ser, fæl­les­a­re­a­ler i skolen, frik­var­te­rer, SFO og møder mellem forældre og pæda­go­gerne i dag­in­sti­tu­tio­nen om valg af barnets sko­lestart­s­tids­punkt og gående grup­pe­in­ter­views med børn. I denne artikel trækkes der især på udvalgt empiri fra de dele af fel­t­ar­bej­det, der er udført i for­bin­delse med en efter­års­sko­lestart for børnene og fra for­ud­gå­ende møder i dag­in­sti­tu­tio­nen mellem forældre og pædagoger om valg af sko­lestart­s­tids­punk­tet. Ud over formelle etiske kodekser er situeret etik en inte­gre­ret del af fel­t­ar­bej­det (Kousholt & Juhl, 2024). Det indebar fx, at fel­t­ar­bej­det i forhold til samtaler mellem pædagoger og forældre kaldte på en etisk situeret opmærk­som­hed om, at være tilstede i en form, hvor for­æl­drene stadig kunne fortælle og spørge pæda­go­gerne til de forhold omkring sko­lestart, som de fandt, der var brug for. Fx kaldte det på over­vej­el­ser om, hvor vi som forskere placerede os ved bordet, og en opmærk­som­hed på, at der kunne være forældre, der ønskede at fravælge at vi var tilstede i sam­ta­lerne. Der var forældre som udtrykte, at de ikke ønskede vores til­ste­de­væ­relse, og hvor vi derfor ikke var tilstede. Igennem fel­t­ar­bej­det belyses, hvordan sko­lestar­ten bliver (re)organiseret og kon­stru­e­ret i sociale samspil mellem situ­a­tio­ner og aktørers hand­lin­ger inden for den insti­tu­tio­nelle kontekst og overgangspraksisser.

Policy om det sko­lestar­tende barn – det rette starttidspunkt

Tid bliver i et samfunds for­skel­lige insti­tu­tio­ner ofte orga­ni­se­ret og koor­di­ne­ret via kvan­ti­fi­cer­bare, symbolske og kol­lek­tive repræ­sen­ta­tio­ner af tid. For sko­lestar­ten i dansk kontekst er tid i singulær form en domi­ne­rende norm i fol­ke­sko­le­loven anno 2024: De fleste børns sko­lestart foregår i dag på et enkelt tidspunkt af året (i august) i det kalen­derår barnet fylder seks år (LBK nr. 989 af 27/08/2024 § 34). Hvis et barn starter i skole det år, det fylder fem år (LBK nr. 989 af 27/08/2024, § 36 stk. 1) betegnes det ofte som fremskudt sko­lestart. Hvis et barn starter senere end i august det kalen­derår, det fylder seks år, benævnes det at sko­lestar­ten udsættes og skal godkendes af kom­mu­nal­be­sty­rel­sen (LBK nr. 989 af 27/08/2024, § 34, stk. 2). Der skabes herved temporal orden gennem de måder, hvorpå tid orga­ni­se­res i skolen, hvor nogle børn betragtes som ”klar til tiden” og andre børn betragtes ikke at være det (Lago, 2017) eller at være ”tidlig på den”. Kate­go­ri­erne hhv. fremskudt og udskudt sko­lestart afspejler, at den singulære tidsnorm fremstår som selv­føl­ge­lig, og en enten tidligere eller senere sko­lestart ses som afvigende.

Den omor­ga­ni­se­ring af sko­lestart, vi har fulgt, kan betragtes som et lokalt initiativ med rødder i Vel­færds­af­ta­len af 9. december 2020. Det er en omstruk­tu­re­ring af sko­lestar­ten, der er under­støt­tet af beslut­nin­gen om, at fol­ke­sko­lerne i to kommuner i en periode ikke var underlagt fol­ke­sko­lens samlede lov­kom­pleks. I denne periode kunne de lokale skoler orga­ni­sere sig under få centrale krav og ud fra et direkte politisk for­mu­le­ret ønske om, at omor­ga­ni­se­rin­gerne skulle inkludere en høj grad af tillid til de lokale fag­pro­fes­sio­nelle. Idealet var, at skoler og de pro­fes­sio­nelle fik vide mulig­he­der for at indrette sig i over­ens­stem­melse med lokale pri­o­ri­te­rin­ger og behov. Vel­færds­af­ta­len – også kendt som Fri­heds­for­sø­get – er dog mere end lokale afprøv­nin­ger, da de lokale ini­ti­a­ti­ver forventes at kunne informere det land­spo­li­ti­ske niveau i kommende års refor­m­ar­bejde på dag­in­sti­tu­tions- og skoleområdet.

Således er omor­ga­ni­se­rin­gen af sko­lestar­ten et politisk under­støt­tet alter­na­tiv til den aktuelle lov­giv­ning, der omfatter kravet om, at et barn bør begynde i skole, når skoleåret starter i det kalen­derår, barnet fylder seks. I loven betragtes en given alder for det sko­lestar­tende barn som en sikring af en ensartet overgang til sko­le­li­vet for alle børn. Inden for de seneste år er der dog åbnet op for flere indi­vi­du­elle til­pas­nin­ger af sko­lestar­ten. Dvs. sko­lestar­ten kan (igen) nemmere udskydes, end det var muligt for blot få år siden. I 2023 blev det således besluttet, at det skulle være mindre omstæn­de­ligt for et barn at få skoleud­sæt­telse og dermed starte i skole et år senere end barnets under­vis­nings­pligt træder i kraft (L 30 Forslag til lov om ændring af dag­til­bud­s­lo­ven, vedtaget 30. november 2023). Det kan ses i sam­men­hæng med, at der tilbage i 2008 skete en udvidelse af under­vis­nings­plig­ten fra 9 til 10 år, og bør­ne­ha­ve­klas­sen, eller under­vis­ning, der står mål hermed, blev obligatorisk.

I nuværende dag­til­bud­s­lov fra 2024 har dag­til­bud­s­le­de­ren dog stadig ansvar for, at der udformes en vurdering af et barn, hvis der er forhold ved dets trivsel, læring, udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole i det kalen­derår, hvor under­vis­nings­plig­ten indtræder (LBK nr. 988 af 27/08/2024 § 29 a). For­æl­drene selv kan også anmode om en vurdering (Ibid. § 29 stk. 2). Den indi­vi­du­elle vurdering af barnet fore­læg­ges kom­mu­nal­be­sty­rel­sen, der træffer den endelige afgørelse. Vur­de­rin­gen skal omfatte både dag­til­bud­s­le­de­rens pæda­go­gi­ske vurdering af barnet og dag­til­bud­dets mulighed for at under­støtte barnet. Den skal også indebære en dialog med for­æl­drene og deres vurdering af barnet. Endelig skal den også omfatte en vurdering fra lederen ved den modtagne skole af mulig­he­den for at under­støtte barnet i skolen (Ibid. § 29 stk. 3).

I den frem­her­skende policy-grund­­for­­stå­else må et fokus på den rette tid for børns sko­lestart ses i sam­men­hæng med kalen­derår og alder, der samtidig udgør et kol­lek­tivt orga­ni­se­rings­kri­te­rie og som børns indi­vi­du­elle sko­lemo­den­hed vurderes i forhold til. Tilsammen afspejler det, at hvad, der vurderes at være den rette tid for barnets sko­lestart, i vid udstræk­ning fortsat er domineret af, at det enkelte barn skal vurderes i forhold til sin indi­vi­du­elle sko­le­pa­rat­hed, og det rigtige tidspunkt kan findes i barnet (se også Stanek & Vendelbo, 2019). Som en del af denne indi­vi­d­o­ri­en­te­ring er en vurdering af dag­til­bud­det og skolens mulighed for at under­støtte det enkelte barn. Det vil sige vur­de­rin­gen af barnets nuværende og kommende miljø er med fokus på den enkelte.

Med inspira­tion fra Bacchis (2009) kan vi betragtet den politiske opmærk­som­hed på ”det rette sko­lestart­s­tids­punkt” som en for­stå­else af, at der findes ét rigtigt tidspunkt for et barn at starte i skolen, og at problemet består i, hvis barnet ikke er klar til dette tidspunkt. Som sådan bygger dette på en lang sko­lepo­li­tisk historie, hvor man har betragtet sko­le­bar­net som mere eller mindre modent (Andreasen & Ydesen, 2015). Dette under­støt­ter også en nutidig sko­lestarts­op­mærk­som policy, der med sine for­skel­lige sub­jekt­po­si­tio­ner kate­go­ri­se­rer børnene som enten “parate” eller “ikke modne nok” (Bach et al. 2020). Der har således historisk og nutidigt gen­nem­gå­ende været en pro­blem­o­ri­en­te­ring mod kalen­derår, det enkelte barn og en for­plig­ti­gelse til at vurdere barnet i forhold til, hvad der er ”den rette tid” at starte i skole på, og om mulig­he­derne for at under­støtte barnet i den start.

Policy om den rette sko­le­kul­tur og overgang

Foruden barnets sko­le­pa­rat­hed har netop spørgs­må­let om skolestarten de sidste 25 år fået fornyet politisk opmærk­som­hed1. Denne skal finde sted på det rette tidspunkt. I 1990erne afstedkom det fx et ønske om at sænke alderen for ”det normale” sko­lestart­s­tids­punkt, da man i flere partier mente, at det var nød­ven­digt, at der: ”(…) sættes tidligere ind med under­vis­ning af vore børn” (Frank Dahlgaard (KF) til under­vis­nings­mi­ni­ste­ren: 1996 – 97 – § 20-spørgsmål: Om fol­ke­sko­len spm. nr. S 2042). Ligesom man i 1990erne skærpede opmærk­som­he­den på at sikre ”den gode start” i skole for flere børn (Under­vis­nings­mi­ni­ste­riet, 1998). Dette var samtidigt med en politisk opmærk­som­hed på sko­le­kul­tu­ren og en pro­ble­ma­ti­se­ring af forhold som fx uro og mobning i fol­ke­sko­lens yngste klasser. Uro og mobning i de yngste klasser blev således pro­ble­ma­ti­se­ret og en bedre sko­lestart betragtet som en politisk løsning på problemet. Børns overgang fra bør­ne­ha­ven til skolen skulle være bedre og burde ikke rumme større kon­flik­ter. Et eksempel på den politiske opmærk­som­heds betydning er Under­vis­nings­mi­ni­ste­ri­ets under­sø­gel­ser af sko­le­kul­tu­rens betydning for børns første sko­le­er­fa­rin­ger i regi af Uro-nettet (F 3 (oversigt): Fore­spørgsel til under­vis­nings­mi­ni­ste­ren om bedre under­vis­nings­be­tin­gel­ser i fol­ke­sko­lens nor­mal­klas­ser Møde nr. 47 – tirsdag 1. februar 2000). Dette var et netværk af 250 skoler fordelt på 32 kommuner, der i slut­nin­gen af 1990´erne arbejdede med at udvikle fore­byg­gende og ind­gri­bende metoder og sam­ar­bejds­mo­del­ler, der skulle sikre mindre uro særligt i ind­sko­lin­gen. Med afsæt i net­vær­kets erfa­rin­ger foku­se­rede man i årene efter på at forbedre sam­men­hæn­gene mellem børnehave, skole og sko­le­fri­tids­ord­ning og på at udvikle klas­se­mil­jø­erne herunder styrke lærernes teamsamarbejde.

Senere fulgte i regi af ’Fol­ke­sko­len år 2000’ forsøg på enkelte af landets skoler med rullende sko­lestart. Blandt andet havde man forsøg med, at børnene startede i skole på deres 6‑års fød­sels­dag. Også ”Fol­ke­sko­len år 2000” tog afsæt i et stærkt politisk ønske om at skabe færre problemer i for­bin­delse med børns sko­lestart og i ind­sko­lin­gen mere generelt (1999 – 2000 F3 BEH 1, 1. februar 2000, tale 2, under­vis­nings­mi­ni­ste­ren M. Vestager). Forsøget med rullende sko­lestart blev dog pålagt afviklet efter 2 år (Uddan­nel­ses­ud­val­get, Alm. del – bilag 382, Fol­ke­ting­s­året 2000 – 2001).

Historisk set har der således været politisk fokus på sko­le­kul­tu­rens betydning for, hvilke erfa­rin­ger det sko­lestar­tende barn kan gøre sig i sin første skoletid og et samtidigt fokus på, at børn kan starte deres skoleliv op på hhv. rigtige og forkerte tids­punk­ter. Hidtidige forsøg på at sikre børn ”start til rette tid” er dels afprøvet som rullende sko­lestart, hvor barnets fød­sels­dag afgjorde opstart­s­tids­punk­tet dels søgt sikret ved, at sko­lestar­ten kan udsættes til året efter. Andre afprøv­nin­ger, der må ses i for­bin­delse hermed, relaterer sig til over­gan­gen fra børnehave til skole. Herunder forsøg med tidlig SFO-start, hvor børn begyndte i sko­le­fri­tids­ord­nin­gen (SFO) nogle måneder før den formelle sko­lestart, hvilket igennem de seneste 20 år er udbredt (Sie­vert­sen, 2015). Devisen var, at børnene fik mulighed for at vænne sig til skolens rammer og kultur i et mere legende og mindre formelt miljø.

En udbredt fore­stil­ling er, at policy-reformer og lov­giv­nin­ger er svar eller reak­tio­ner på problemer. Men set i Bacchis optik (2009) giver policy snarere form til problemer, som de hævder at ville løse. Til den politiske pro­ble­ma­ti­se­ring af sko­lestar­ten og over­gangs­prak­sis­ser er der en række kate­go­rier, der dynger sig sammen og giver form til poli­tik­ker, der adres­se­rer børns sko­lestart som en bestemt slags problem. Nogle af de til­ba­ge­ven­dende kate­go­rier, der dynger sig sammen og giver form til problemet ‘den rette tid’, er ”barnet”, ”overgang”, ”sko­lestart”, ”uro”, ”skoleud­sæt­telse”, ”fremskudt”, ”rullende”, ”klar”, ”vurdering” (jf. også artiklens forrige afsnit). I disse kate­go­rier afspejles, hvorledes sko­lestar­ten historisk og aktuelt lov­giv­nings­mæs­sigt bliver (gen)skabt som en læn­ge­re­va­rende og sam­men­hæn­gende proces, der søges for­ma­li­se­ret, rammesat og struk­tu­re­ret (Andreasen & Ydesen, 2015). Set i det lys finder vi en politisk pro­ble­ma­ti­se­ring af børns sko­lestart, der adres­se­rer, hvornår det indi­vi­du­elle barn er parat, og hvordan en over­gangs­prak­sis kan tilgodese den enkelte og en anden men samtidig pro­ble­ma­ti­se­ring af skolekulturen.

Med de to fore­gå­ende afsnit in mente kan den pluralt tilgået sko­lestart betragtes som et nyt forsøg på at skabe en bedre løsning på en række ældre problemer. Det er en omor­ga­ni­se­ring af sko­lestar­ten, der i sine grund­for­stå­el­ser rummer et samtidigt fokus på en vurdering af det indi­vi­du­elle barns start­tids­punkt i skole og en delt kultur mellem dag­in­sti­tu­tion og skole både for den enkelte og for det kol­lek­tive. Konkret sker dette ved at betone den mere fæl­les­skab­s­o­ri­en­te­rede over­gangs­prak­sis mellem dag­in­sti­tu­tion og skole. Med en plural tidsnorm for over­gangs­form, hvor sko­lestar­ten orga­ni­se­res som en proces, der kan finde sted på tre tids­punk­ter af året, åbnes op for en for­hand­ling af, hvordan sko­lestart forstås insti­tu­tio­nelt – ikke som et fastgjort singulært tidspunkt, men som en pæda­go­gisk orga­ni­se­ret overgang, der tilpasses både det enkelte barn og skabes ind i (skole)fællesskabet.

Sko­lestar­ten – skolens sang

Vi vender nu blikket mod en analyse af den aktuelle pæda­go­gi­ske praksis for sko­lestar­ten, som vi indledte artiklen med. Børnene, der har deres sko­lestart i efteråret, har forladt deres klas­se­væ­relse og er på vej mod skolens aula. I aulaen udspiller sig følgende:

I skolens hal er ind­sko­lin­gen og mel­lem­trin­net samlet. Der er en scene, hvor der er node­sta­tiv og klaver. Foran scenen sidder børn og voksne på gulvet i rækker. Børnene, der har deres første skoledag på denne efter­års­dag, kommer gående gennem hallen med deres forældre i hænderne, de bærer hver et flag i deres egne hænder. Hele salen er stille. Efter­års­star­terne sætter sig ned med deres klasse og de har deres forældre i nærheden af dem. For­æl­drene tager fotos og vinker. Bør­ne­ha­ve­kla­se­le­derne er der også.

Skole­le­de­ren byder velkommen, hun breder armene ud, mens hun siger: Nå, det her er så dejligt, vi har bare glædet os til det. Selvom I allerede har været her masser af gange. Alligevel har vi set frem til det. Ved I, at I er noget særligt? Det er jer i Danmark, der har fået lov til at starte i skole på denne måde. Det vi gør i dag, har vi også gjort med alle dem, der startede i skole i sommers, vi har hejst flaget og øvet skolens sang i dag – og til foråret starter nogle igen og så gør vi det hele igen. Skole­le­de­ren ser ud over for­sam­lin­gen af børn: Har I glædet jer til det? Børnene siger i kor: JA, her­i­blandt efter­års­star­terne der ser på de andre børn, mens de siger det. Skole­le­de­ren fort­sæt­ter: Og måske har I også nogle som­mer­fugle? Jeg har dem i maven. Mange gange velkommen, hvor er det dejligt at se jer. Og jeg VED, at HELE skolen er glad for, at I er her. Der hviskes: Er I klar? ÅH JA, siger børnene og et par af dem griner. Lærerne med musikin­stru­men­ter begynder at spille, og børnene begynder at synge sko­lesan­gen højt.” (Feltnoter)

Ind­sko­lin­gen og mel­lem­trin­nets klasser sætter tre gange om året deres egen skoledag ”på pause”. Det sker, når nye børn har deres første skoledag. Den kul­tu­relle rite ”første skoledag” (gen)skabes hver gang. Kul­tu­relle riter genspej­ler overgange for og af børn mellem hjemmet, dag­in­sti­tu­tio­nen og skolen, og omfatter passager af overgang, indtræden og grænser (Schmidt & Li, 2025; Schmidt, 2017). Grænser kan både være insti­tu­tio­nelle mellem dag­in­sti­tu­tion og skole, og i den daglige praksis i voksne og børns indbyrdes inter­ak­tio­ner og for­hand­lin­ger (Ackesjö, 2013). Således markeres første skoledag hver gang de tre gange om året gennem en række faste riter: Vel­komst­ta­ler, samling i aulaen, flag i børnenes hænder, rød løber foran skolens hoveddør og fæl­les­sang i aulaen; herunder skolens egen sang. Det er et vari­e­rende antal børn, der starter i skole, afhængigt af tids­punk­tet på året. At være sko­lestar­ter forbindes på tværs af alle tre tids­punk­ter til bestemte rytmer. Sko­lestar­ten indledes hver gang med den pæda­go­gi­ske leders tale og mod­ta­gel­sen af de nystar­tede børn og deres forældre i deres eget klas­se­væ­relse, en senere tale ved skole­le­de­ren, som den der ses i empi­ri­ud­dra­get ovenfor og fejring af dagen i skolens aula, flagene i børnenes egne hænder, og sangen, der synges for og med dem. Med Goffmans begreb om inter­ak­tions­ri­tu­a­ler kan disse sociale hand­lin­ger ses som en del af kul­tu­relle riter og struk­tu­re­rende et fæl­les­skab (Goffman, 2014). Skolens sociale orden (gen)skabes og kulturen for sko­lestart og over­gangs­prak­sis opret­hol­des. I sko­lestart­s­prak­sis ser vi således, hvordan de til­ba­ge­ven­dende kropslige og sociale hand­lin­ger skaber riter for tilhør og fæl­les­skab på tværs af året og på tværs af sko­lestart­s­tids­punk­terne såvel som på tværs af børn, der erfarer overgang fra at gå bør­ne­ha­ve­barn til skole. Qua de måder, hvorpå sko­lestar­ten mellem de tre start­tids­punk­ter på året bliver genskabt og gen­nem­spil­let, udspiller sig en balance mellem homo­ge­ni­tet (den første skoledag skal være den samme for alle) og indi­vi­du­a­li­tet (du behøver ikke starte på samme tidspunkt af året). På den ene side skabes dermed en lang række af fælles riter og erfa­rin­ger, hvor alle sko­lestart­s­fejrin­gerne gennemgår samme inter­ak­tions­ri­tu­a­ler og hand­lin­ger for over­gangs­prak­sis­sen. På den anden side markerer sko­lestart, der tilgås pluralt, en tidslig og social dif­fe­ren­ti­e­ring mellem børnene, hvor børnene posi­tio­ne­res for­skel­ligt, fx når for­års­star­terne kate­go­ri­se­res som kara­va­ne­fø­rere. Således indlemmes børnene både ens i sko­le­fæl­les­ska­bet og placeres i for­skel­lige posi­tio­ner i sko­le­li­vets sociale strukturer.

Sko­lestar­ten er dermed både en tidslig orga­ni­se­ring, der er med­ska­bende af kate­go­rier af børn (forår‑, sommer- og efter­års­star­tere) og sam­men­hæn­gende med sine gentagne hand­lin­ger, der knytter sig hertil, og samtidig er sko­lestar­ten noget, der bliver indtaget af bestemte børn og deres forældre. Gennem til­ba­ge­ven­dende kul­tu­relle riter og rytmer for sko­lestar­ten kro­p­s­lig­gør både ledere, bør­ne­ha­ve­klas­se­le­dere, lærere, pædagoger, forældre, de sko­lestar­tende børn og skolens øvrige børn et rum og en tids­lig­hed, som er knyttet til og afgrænset til det at starte i skole og over­gangs­prak­sis for det.

Kara­va­ne­fø­rere og andre kate­go­rier af børn

Dag­in­sti­tu­tio­nen og skolen har arbejdet sammen over flere år. Der er forud for den nye sko­lestart­s­form bl.a. en sam­ska­bende pædagog2, der betragtes som brobygger mellem dag­in­sti­tu­tion og skole, og som fra dag­in­sti­tu­tio­nen følges med børnene over i skolen de første måneder. Der er således allerede tradition for delte over­gangs­prak­sis­ser mellem dag­in­sti­tu­tion og skole for både voksne og børn.

Da skolen holder et ind­skriv­nings­møde med for­æl­drene, bliver der af skole­le­de­ren betonet følgende i forhold til at arbejde med at tilgå sko­lestar­ten med tre starttidspunkter:

Så har vi lavet det her med mulighed for tre sko­lestart på et år. Vi har jo gjort os virkelig mange tanker i forhold til, at hvad er årsagen til, at vi går ind omkring det. Hvorfor er det vigtigt for bør­ne­fæl­les­ska­berne, at man føler sig kompetent, når man træder ind i det nye, og at man føler, at man gør faktisk en forskel i fæl­les­ska­berne, at man ikke kommer for tidligt fra bør­ne­ha­ven, fordi man tager det med sig over i fol­ke­sko­len. (Feltnoter).

Den plurale tidsnorm for sko­lestar­ten bliver både begrundet i forhold til bør­ne­fæl­les­ska­ber og i tids­nor­mer (det nye, for tidligt) for den enkelte i forhold til at indgå i de fæl­les­ska­ber. Børn synes, når sko­lestar­ten tilgås pluralt, af voksne at være klas­si­fi­ce­ret ud fra sociale kate­go­rier, der også må ses i sam­men­hæng med, at børnene i lov­tek­ster stadig forventes indi­vi­du­elt vurderet.

I arbejdet med tidslige reor­ga­ni­se­rin­ger af sko­lestar­ten navigerer og for­hand­ler bør­ne­ha­ve­klas­se­le­dere, pædagoger, forældre og børn således løbende i et spæn­dings­felt mellem de tidslige orga­ni­se­rin­ger og her­i­gen­nem at balancere for­skel­lig­hed og behov for ens­ar­tet­hed i overgangspraksis.

I dag­in­sti­tu­tio­nen, da den sam­ska­bende pædagog og stu­e­pæ­da­go­gen holder samtale med for­æl­drene indi­vi­du­elt om deres barns sko­lestart, fortæller de om de tre start­tids­punk­ter følgende:

Det er jo sådan, at vi har den her ordning med sko­lestart, at man kan jo vælge forår, sommer eller efterår. Jamen, jeg behøver jo ikke gå så meget i dybden med jer, fordi I kender det jo. Men forår der er det jo sådan, at man starter den første i mdr. og så følges man med de 2 bør­ne­ha­ve­klas­ser, der er deroppe i de der 6 – 8 uger, det handler om. Man kommer ikke til at gå i 1.klasse sammen med dem, men man kommer til at være kara­va­ne­fø­re­ren for dem, der kommer op til sommer (red. de børn der kommer fra bør­ne­ha­ven). Vælger man sommer, så er det den, vi kalder den normale sko­lestart. Og efteråret, det er for de børn, der har brug for at lege lidt mere. Har brug for lidt ekstra tid i bør­ne­ha­ven”. (Feltnoter).

De børn, der her af den sam­ska­bende pædagog er klas­si­fi­ce­ret som ”forårs-startere”, forventes typisk at være kara­va­ne­fø­rer for børn, som er sko­lestar­tende på de to andre tids­punk­ter af året. De forventes at udfylde en rolle som dem, der engagerer resten af børnene i sko­le­li­vet som et fæl­les­skab centreret omkring klassen. ”Efterårs-starterne” er også sat i for­grun­den som med­ska­bere af den (gen)skabte overgang. Fx sætter hele ind­sko­lin­gen og mel­lem­trin­net deres almin­de­lige dag på pause for at markere de sko­lestar­tende børns fulde indgang til sko­le­li­vet. Kate­go­rien ”efter­års­star­ters” unikke karakter under­stre­ges også her. Efter­års­star­terne har i forhold til under­vis­nings­pligt fra sommer til efteråret gået i det, der lokalt kaldes ”den sam­ska­bende pædagogs skole” om mandagen og fredagen i bør­ne­ha­ven i deres eget lokale med en pædagog, der også har baggrund som bør­ne­ha­ve­klas­se­læ­rer, mens de to ugedage er i bør­ne­ha­ve­klas­sen, hvor de indgår i bør­ne­ha­ve­klas­sens hverdag.

Børnene fra sommer ses mere som en ordinær kategori. Dog er det stadig en nødvendig kategori for at fremhæve væsent­lig­he­den af den plurale tidsnorm. Her­i­blandt at fremhæve de to andre kate­go­rier af børn som nye former for ”sko­lestar­tere” og signalere skolen og dag­in­sti­tu­tio­nens moderne og unikke karakter i dens sam­ska­belse og tilgang til mang­fol­dig­hed. Herved bliver børnene ud over at skabe klassen som et tidsligt mere åbent fæl­les­skab klas­si­fi­ce­ret i mere indi­vi­du­elle termer om, hvornår de skal have titlen som skolebarn og fuldt ud tage del i skoletid. En indi­vi­d­o­ri­en­te­ring er ikke kun noget, der bliver til lokalt, men peger ind i den nuværende dag­til­bud­s­lo­v­giv­ning, der netop kalder på, at en sådan indi­vi­d­o­ri­en­te­ret vurdering af barnet og dets nuværende og kommende miljø finder sted før dets overgang til skole.

Afrunding

Sko­lestar­ten udspiller sig i en kompleks tidslig orga­ni­se­ring, hvor den singulære og plurale tidsnorm både samek­si­ste­rer, for­hand­les og (gen)skabes i praksis. Den plurale tidsnorms betydning tyde­lig­gø­res i orga­ni­se­rin­gen af sko­lestar­ten, når de sko­lestar­tende børn har deres sko­lestart tre gange om året og de i månederne op til er delvist del­ta­gende i skolens praksis. Denne reor­ga­ni­se­ring af sko­lestar­ten udfordrer de vel­e­tab­le­rede tidslige skemaer for over­gangs­prak­sis (Lago, 2017), og genspej­ler også et historisk sko­lepo­li­tisk ønske om at skabe en god sko­lestart og overgang for flest mulige børn. Ligeledes afsted­kom­mer den plurale tidslige orga­ni­se­ring af sko­lestar­ten nye måder at skabe én fælles sko­lestart som en gentagne proces i løbet af året fremfor én tids­fæ­stet årlig begi­ven­hed. Denne sko­lestart­s­form har sam­men­fal­dende træk med det, der også er kendt som rullende sko­lestart som orga­ni­se­rings­form (Stanek & Vendelbo, 2019). Det adskiller sig dog ved, at hvornår børnene starter i den sko­lestart­s­form, som vi har ana­ly­se­ret, er ikke knyttet til børnenes fød­sels­må­ned. Desuden adskiller det sig fx også ved, at børnene, som starter i foråret i en bør­ne­ha­ve­klasse, der er i gang, forbliver i en bør­ne­ha­ve­klasse efter sommeren. Den bør­ne­ha­ve­klasse de forbliver i er med de børn, der starter sommer og efterår i det skoleår.

Med sko­lestar­ten som en proces, der på den ene side (re)producerer grund­læg­gende logikker som fx, at der er et hen­sigts­mæs­sigt sko­lestart­s­tids­punkt for et barn og genskaber sko­le­kul­tu­ren ved, at sko­lestar­ten foregår flere gange om året, får sko­lestart­skul­tu­ren og over­gangs­prak­sis­sen en væsentlig plads i skolen. Skolens gen­ta­gende hand­lin­ger og symboler kan betragtes som kul­tu­relle riter, der udgør en isce­ne­sæt­telse af den plurale sko­lestart og dens over­gangs­ri­tu­a­ler. De til­ba­ge­ven­dende riter for den første skoledag, samt orga­ni­se­rin­gen af forløb med fx bør­ne­ha­vebørns ugentlige sko­le­del­ta­gelse optil sko­lestar­ten, der forløber over flere måneder, fungerer her som en form for sceno­grafi. Her træder børnene både indi­vi­du­elt og kol­lek­tivt over tid ind i den nye sociale position som skolebarn, og deres endelige indtræden markeres ved sko­lestart­s­tids­punk­tet, der stad­fæ­stes som deres (helt) egen.

Der foregår, når en sko­lestart tilgås pluralt, fortsat en dif­fe­ren­ti­e­ring børnene imellem. Dette kan forstås i forhold til policys beto­nin­ger af, at den enkeltes sko­lestart er begrundet i barnet og dermed i en logik om, at der er en ”rette tid” for den enkelte. Denne dif­fe­ren­ti­e­ring bliver således tydelig, når de forårs-startende tilgås som kara­va­ne­fø­rer, der skal intro­du­cere sommer- og efterårs-børnene til sko­le­li­vet i deres overgang fra dag­in­sti­tu­tion til skole og hjælpe med at skabe sam­men­hænge for de senere til­kom­mende børn. På den ene side under­støt­ter dette en social sam­men­hængs­kraft i sko­le­kul­tu­ren og mellem dag­in­sti­tu­tion og skole, men på den anden side for­stær­ker det også klas­si­fi­ka­tio­nen af børn, der tildeles for­skel­lige posi­tio­ner. Sko­lestart­s­tids­punk­tet søges fæstnet både gennem et afsæt i det enkelte barn, det nuværende miljø (dag­in­sti­tu­tio­nen) og det kommende miljø (skolen). Dermed illu­stre­rer denne reor­ga­ni­se­ring, hvordan tid ikke kun struk­tu­re­rer sko­lestar­ten, men også de sociale dyna­mi­k­ker og kate­go­rier, børnene er del af i skolen.

Ved at betragte sko­lestar­ten gennem denne dob­belt­hed – som både en fælles social proces og en indi­vi­duel overgang – kan vi forstå, hvordan tid i sko­lestar­ten bliver mere end blot et orga­ni­sa­to­risk forhold mellem dag­in­sti­tu­tion, skole og forældre. Tiden bliver i denne sam­men­hæng et centralt og dynamisk forhold i en kul­tur­ska­belse, hvor børn både kropsligt og socialt indlemmes i skolen gennem en række riter og ritualer. Sko­lestar­ten er dermed mere end blot et spørgsmål om det rette tidspunkt for det enkelte barn, når tid orga­ni­se­res, opleves og (gen)skabes i den ander­le­des overgangspraksis.

Refe­ren­cer

Ackesjö, H. (2014). Barns över­gån­gar till och från försko­le­klass. Gränser, iden­ti­te­ter och (dis-)kontinuiteter. Akademisk avhand­ling för filosofie dok­to­re­xa­men i pedagogik, Linneaeus Uni­ver­sity Press

Andreasen, K. E., & Ydesen, C. (2015). Sko­lemo­den og sko­le­pa­rat: Vur­de­rin­ger af børn ved over­gan­gen til skolen. I K. Egedal Andreasen, M. Buchardt, A. Rasmussen, & C. Ydesen (red.), Test og prøvelser: Oprin­delse, udvikling, aktu­a­li­tet (1 udg., s. 97 – 118). Aalborg Universitetsforlag

Bacchi, C. (2009). Analysing Policy. French Forest NSW: Pearson Australia.

Bach, D. Dannesboe, K. I., Ellegaard, T., Kjær, B. , Kryger N. & Wester­ling, A. (2020). Parate børn- fore­stil­lin­ger og praksis i mødet mellem familie og dag­in­sti­tu­tion. Fry­den­lund Academic

Boyle, T.; Gri­es­ha­ber, S. og Petriw­skyj, A. (2018). An inte­gra­tive review of tran­si­tions to school lite­ra­ture, Educa­tio­nal Research Review, 24, p. 170 – 180. doi​.org/​1​0​.​1​0​1​6​/​j​.​e​d​u​r​e​v​.​2​0​1​8​.​0​5​.​001

Broström, S. (2016). Overgang fra dagtilbud til skole – pædagoger og lærere i sam­ar­bejde, Vera, 75, p. 10 – 15.

Chri­sten­sen, K. S., & Johansen, L. (2016). Per­spek­ti­ver, dilemmaer og udfor­drin­ger i over­gan­gen mellem børnehave og bør­ne­ha­ve­klasse. Sko­lestart46(5), 7 – 9. Artikel 5.

Chri­sten­sen, K. S. (2019). Bør­ne­ha­vens arbejde med børns overgang til skolen: Mellem kon­ti­nu­i­tet og kon­for­mi­tet. Dansk Pæda­go­gisk Tids­skrift, (4), 17 – 26. https://​dpt​.dk/​t​e​m​a​n​u​m​r​e​/​2​019 – 4/

Chri­sten­sen, K. S. (2021). Van­ske­lige for­bin­del­ser. En insti­tu­tio­nel etnografi om børns bevæ­gel­ser fra børnehave til skole. Tids­skrift for Pro­fes­sions­stu­dier17(33),142 – 145. https://​doi​.org/​1​0​.​7​1​4​6​/​t​f​p​.​v​1​7​i​3​3​.​1​2​9​182

Danmarks Eva­lu­e­rings­in­sti­tut (2021). Overgange fra dagtilbud og skole.

Goffman, E. (2014). Hver­dags­li­vets rollespil. Sam­funds­lit­te­ra­tur

Grumløse, S. P. (2016). Fra børns behov til forældres valg: et kritisk blik på de sidste 50 års danske fami­liepo­li­tik. Nordiske udkast, 44(1), 100 – 113.

Jahreie, J. (2022). “The Standard School-Ready Child: The Social Orga­niza­tion of ‘School- Readiness’.” British Journal of Sociology of Education 43 (5): 661 – 679. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​0​1​4​2​5​6​9​2​.​2​0​2​2​.​2​0​3​8​542

Klit­møl­ler, J. og Sommer, D. (2015). Læring, dannelse og udvikling. Kva­li­fi­ce­ring til fremtiden i dag­in­sti­tu­tion og skole. Hans Reitzels Forlag

Koch, A. B., Odgaard, A. B., & Skovbjerg, H. M. (2022). Lege­værk­ste­der i over­gan­gen fra børnehave til skole: Børn som med­ska­bere af ´passende´ del­ta­gelse. Barn – forskning om barn og barndom i Norden40(2). https://​doi​.org/​1​0​.​5​3​2​4​/​b​a​r​n​.​v​4​0​i​2​.​4​963

Kousholt, D., & Juhl, P. (2024). Etiske for­drin­ger og dilemmaer i forskning med børn og familier: Situeret etik i prak­sis­forsk­ning. Nordiske Udkast51(2), 32 – 61. https://​doi​.org/​1​0​.​7​1​4​6​/​n​u​.​v​5​1​i​2​.​1​4​3​081

Lago, L. (2017). Different tran­si­tions: Timetable failures in the tran­si­tion to school. Children & Society, 31 (3), 243 – 252. https://​doi​.org/​1​0​.​1​1​1​1​/​c​h​s​o​.​1​2​176

Lidén, H. (2001). Barn – tid – rom – skiftende positjo­ner. Trondheim: Fakultet for sam­funds­vi­tens­kap og tek­no­lo­gi­le­delse, Soci­a­lan­tro­po­lo­gisk institut

Nissen, S. K. (2024). “Styr på tiden.” En kul­tu­r­a­na­ly­tisk under­sø­gelse af de upåagtede tids­lig­he­der i skolen. Aarhus University

Roth, JA. (1963). Time­tab­les: Struc­turing the Passage of Time in Hospital Treatment and Other Careers. The Bobbs-Merrill company, Inc.: Indianapolis

Sie­vert­sen, H. H. (2015). En god start: Betyd­nin­gen af alder ved sko­lestart for barnets udvikling. SFI – Det Nationale Forsk­nings­cen­ter for Velfærd. SFI-Rapport Nr. 15:38

Schmidt, L. S. K. (2024). ‘Fami­lie­pæ­da­go­gen´ – som trivsels- og fore­byg­gel­ses­ak­tør. Pro­fes­sions­højsko­len Absalon, forskningsrapport

Schmidt, L. S. K., & Li, J. H. (2025). Temporal order and emotional rules – Danish children’s navi­ga­tions in tran­si­tion from early childhood education and care to primary school. Pedagogy, Culture and Society, 1 – 17. https://​doi​.org/​1​0​.​1​0​8​0​/​1​4​6​8​1​3​6​6​.​2​0​2​5​.​2​4​9​0​942

Schmidt, L. S. K. (2017). Pæda­go­gers sam­funds­mæs­sige roller i for­æl­dre­sam­ar­bejde. Pro­fes­sions­højsko­len Absalon, forskningsrapport

Stanek, A. H. (2011). Børns fæl­les­ska­ber og fæl­les­ska­ber­nes betydning: ana­ly­se­ret i ind­sko­lin­gen fra børnehave til 1. klasse og SFO. Roskilde Uni­ver­si­tets­cen­ter. Ph.d. afhandling

Stanek, A. H. (2020). For­skyd­ning af pro­ble­ma­tik­ker – om børns overgang fra børnehave til skole, Psyke & Logos, 41(1) s. 39 – 56

Stanek, A. H. og Vendelbo, S. H. (2019). Børne-parat skole & sko­le­pa­rate børn? Fokus på over­gangs­pæ­da­go­gik, Syddansk Universitet

Øksnes, M, & Tuva S. (2023). Eldst. 1. utgave., Cappelen Damm akademisk

Doku­men­ter er til­gæn­ge­lige via fol­ke­tin­gets arkiv www​.ft​.dk samt www​.ret​s​in​for​ma​tion​.dk

1 Allerede ved Emd­rup­pla­nen efter 2. ver­denskrig var et fokus på at skabe helhed og sam­men­hænge for børn i deres overgange mellem vuggestue, børnehave, skole og fri­tids­hjem i dansk kontekst. I Sko­lestarts­be­tænk­nin­gen 1977 og Bør­ne­kom­mis­sio­nen fra 1981 var et sådan fokus også gældende (Hygum 2005).

2 Senere er det blevet til et sam­ska­bende team delt mellem pædagoger i dag­in­sti­tu­tio­nen fremfor at være samlet på en enkelt pædagog.

  • ph.d., docent Center for Pædagogik, Pro­fes­sions­højsko­len Absalon

  • Docent, Pro­fes­sions­højsko­len Absalon

  • lektor, ph.d. Pro­fes­sions­højsko­len Absalon og forsker i NUBU – Center for Forskning i Udsathed blandt Børn og Unge

  • Lektor, Pro­fes­sions­højsko­len Absalon

  • ph.d., docent, Køben­havns Professionshøjskole