Spørgsmål om klasse
Diskussioner af klasse har de seneste årtier været fraværende i den offentlige debat og i forskningen. Det er en udbredt forestilling, at klassesamfundet hører fortiden til og at klasse ikke længere er en relevant analytisk kategori. De seneste år er diskussionen af klassesamfundet dog re-aktualiseret af forfattere som sætter spot på hvordan klasse stadig er med til at forme vores liv – forskelligt. Med dette temanummer undersøger vi derfor spørgsmål om klasse i pædagogiske kontekster.
Indledning
Indledning: Spørgsmål om klasse?
Christian Sandbjerg Hansen, Mette Pless, Jimmy Krab
Diskussioner af klasse har i årtier været fraværende i den offentlige debat og forskning, men er dog på det seneste dukket op igen – særligt i skønlitteraturen. Temanummeret spørgsmål om klasse åbner diskussion om klasse og ulighed i en pædagogisk kontekst.
Temaartikler
Sundhed, kropsvægt, klasse
Iben Charlotte Aaman, Mikala Erlik
Artiklens formål er at illustrere, hvordan klasse viser sig som moralske bedømmelser i vejledninger, som sundhedsmyndighederne udstikker til professionelle, der arbejder med at identificere og forebygge høj vægt blandt børn.
Social klasses betydning for pigers trivsel i folkeskolen
Katrine Vraa Justenborg, Line Landis
Denne artikel analyserer forholdet mellem social klasse og pigers trivsel i folkeskolen og fremhæver de uforløste potentialer, der er for at udvide forståelsen af trivsel, når social klasse inkluderes i analysen. Analysen viser, at snævre og utydelige normer for smag skaber mindre plads til forskellighed og kan forbindes med dårligere trivsel.
Arven fra 1970’erne: Mesterfortællingen om klasse, undertrykkelse og klassekamp i pædagogikken.
Artiklen bygger på forfatterens refleksioner over hvad vi kan lære af erfaringerne fra 1970’erne i den nutidige diskussion af begrebet social klasse. Artiklens præmis er at studier i pædagogiske processer og i uddannelse skal have en ambition om at afdække magtstrukturer, og tilsvarende en ambition om at formulere alternativer til tingenes tilstand.
Artikler udenfor tema
Tidsmestring i familien: en undersøgelse af forældres ulige vilkår for indflydelse på hverdagen
Anja Marschall, Sine Penthin Grumløse
Hverdagen i børnefamilien er i dag præget af et hektisk tempo og et intenst tidspres. Mange familier har så travlt, at det kan være svært at etablere en hverdag med den nødvendige tid til at drage omsorg for hinanden. I denne artikel analyserer vi, hvordan familiepolitikken overser betydningen af, at forældre har meget forskellige vilkår, når de søger at skabe tid til familiens fælles hverdagsliv.