2024 #3

Kritik i, med og af normkritik

Norm­kri­tik er her, der og alle vegne i den pæda­go­gi­ske verden. Men der er langt fra blevet taget teoretisk hånd om begrebet. I dette tema­num­mer spørger vi, hvad (norm)kritikken består af og hvad dens ærinde og mulig­he­der er samt dis­ku­te­rer dens iboende mod­sæt­nin­ger. Normer henviser til domi­ne­rende ideer om det normale, som der ikke bliver sat spørgs­måls­tegn ved. Kri­tik­kens natur er at sætte spørgs­måls­tegn ved det selv­føl­ge­lig­gjorte. Dette kritiske spæn­dings­felt sætter rammen om temanummeret.

Ind­led­ning

Kritik i, med og af normkritik

Tekla Canger, Marta Padovan-Özdemir

Temaind­led­nin­gen tema­ti­se­rer manglen på mere teoretisk og ide­hi­sto­risk dis­kus­sion af norm­kri­tik­kens plads i pæda­go­gisk praksis og forskning. Der intro­du­ce­res ligeledes til tema­num­me­rets seks bidrag.

Temaar­tik­ler

Det norm­kri­tiska per­spek­ti­vets utveck­ling i Sverige

Lotta Björkman

Essän beskriver, utifrån ett per­son­ligt per­spek­tiv, utveck­lin­gen av det norm­kri­tiska per­spek­ti­vet i en svensk kontext sedan dess etab­le­ring under 2010-talet fram till idag 

Fri­tids­pæ­da­go­gi­ske erken­del­ser under norm­kri­ti­ske ana­ly­se­værk­ste­der – en immanent kritik

Pia Rauff Krøyer, Pernille Lykke-Buch Jensen

Med afsæt i en immanent kritik af klub­pæ­da­go­gers norm­kri­ti­ske analyser af egen praksis, belyser artiklen hvordan ambi­tio­ner om norm­kri­tisk tiltag over­sæt­tes og udfordres af fri­tids­pæ­da­go­gi­ske vær­di­o­ri­en­te­rin­ger og markedslogikker.

Utopi i norm­kri­tisk pædagogik

Marta Padovan-Özdemir

Artiklen belyser kritisk-affir­­ma­tivt, hvordan den norm­kri­ti­ske pæda­go­giks utopi hjemsøges af oplysnings‑, fri­­gø­­­rel­­ses- og demo­kra­ti­se­rings­pro­jek­ter, hvorfor utopiens længsler efter et post­mo­derne hete­ro­to­pia fremstår dirrende uforløst.

Norm­kri­tik i kryds­fel­tet mellem affir­ma­tiv og negativ kritik

Simon Nørgaard Iversen

Denne artikel kri­ti­se­rer den affir­ma­tive norm­kri­tiks forsøg på at overkomme negativ kritik og under­stre­ger vig­tig­he­den af at bevare norm­kri­tik­kens dia­lek­ti­ske arv for pæda­go­gisk udvikling. 

Pæda­go­gik­kens glemmebog: Den rosa vågen i svensk pedagogik

Staff Cal­lewa­ert, Daniel Kallós

Fra den Pæda­go­gi­ske Glemmebog: Teksten blev oprin­de­ligt udgivet i anto­lo­gien, Forskning om utbild­ning (1991). Det med Brutus Östlings Bokförlag og redak­tø­ren, Staffan Selanders generøse til­la­delse at vi her genud­gi­ver artiklen. 

For en rosa-rød selv- og system­kri­tisk normkritik

Lovise Haj Brade

Dette essay dis­ku­te­rer kritikken af dia­log­pæ­da­go­gik­ken, som frem­læg­ges i ‘Den rosa vågen i svensk pedagogik’, og forholder den til de nutidige kritikker af norm­kri­tisk pædagogik.