
Skal du være med? – Nyt CfP 2026#2 om ‘Det nye børnesyn”
Med dette temanummer inviterer vi til analyser af ’ det nye børnesyn’, som kan bidrage til kritiske refleksioner og perspektiver på ‘det nye børnesyn’ og
Med dette temanummer inviterer vi til analyser af ’ det nye børnesyn’, som kan bidrage til kritiske refleksioner og perspektiver på ‘det nye børnesyn’ og
I 2018 fik vi en ny Dagtilbudslov i Danmark og med den en ny og såkaldt styrket pædagogisk læreplan, som afløste den første læreplan for daginstitutioner
Temanummeret 2025#1 belyser børn, unge og kvinders erfaringer med vold og overgreb. Artiklerne analyserer voldens sociale og kulturelle kontekster, konsekvenserne af kriminalisering af anbragte børn,
Den frie tid er forbundet med idealer, drømme og forhåbninger – men også bekymringer. Med dette temanummer kigger vi nærmere på menneskers frie tid – fritid
DpT ønsker alle en glædelig jul og et godt nytår og vi afslutter året med det sidste temanummer . Diskussioner af klasse har de seneste årtier
Kære venner Uh, det går langsomt med at få støttemedlemmer. Vi er SÅ glade for alle jer, der har meldt jer ind. Meeen, vi mangler
Kære venner Vi har brug for jer igen. Som I måske kan huske, har vi i Dansk pædagogisk Tidsskrift været udfordret af ændrede CopyDan-regler og vi har søgt
Normkritik er her, der og alle vegne i den pædagogiske verden. Men der er langt fra blevet taget teoretisk hånd om begrebet. Vores nyeste temanummer undersøger
Hvem bestemmer og betydningssætter tiden, samt hvornår, hvordan, og for hvem har tid betydning? For 10 år siden tog DpT hul på tidsperspektivet med et
Inviterer stigende krav om individuel performance og præstation i uddannelsessystemet og i samfundet generelt til mere snyd, ikke mindst i lyst af de stadig mere avancerede teknologiske redskaber,
Inddragelse af børneperspektiver, når børn har svær hjerneskade og manglende verbalt sprog. Denne artikel bygger på et nyligt gennemført speciale, der synliggjorde den kompleksitet, der
I temanummer 2025#1 sætter vi fokus på fysisk og psykisk vold og dens betydning i pædagogiske relationer, institutioner og professioner. Vi hilser bidrag med forskellige teoretiske
Dette temanummer undersøger forhold mellem pædagogik og sted. Temanummerets artikler belyser samspil mellem politiske og samfundsmæssige forhold, pædagogiske ideer og tiltag i uddannelsesinstitutioner og byrum, og
Det er en udbredt forestilling, at klassesamfundet hører fortiden til – at vi i dag så godt som alle hører til i middelklassen, når man ser bort
Mens stormen raser derude, kan du læse årets sidste DpT temanummer om tidlig indsats, der lyder som et pædagogisk og politisk mantra. På tværs af
DpT befinder sig i en alvorlig økonomisk knibe og har akut brug for din økonomiske støtte. Grundet ændrede Copydan regler er DpT’s økonomi truet. Tidsskriftet er
Vi skyder 2024 i gang med en samtalesalon torsdag den 25. januar 2024. Temaet er: Et spørgsmål om klasse? Klassebegrebets relevans og udfordring i den pædagogiske forskning.
Dansk forskning i pædagogik, skole og uddannelse er umiddelbart en succes. Flere institutioner, organisationer, midler og publikationer. Men hvad gemmer der sig i denne tilsyneladende succes? Hvilke
I dette nummer af DpT sætter vi fokus på, hvad varierende funktionsevne, handicap og diagnoser betyder for børns, unges og forældres hverdagsliv, f.eks. i forhold til
Denne artikel tager afsæt i viden fra international lege- og barndomsforskning og analyserer filmklip af samspil mellem små børn og pædagogstuderende. Hermed bidrager artiklen med et
Pædagogiske ideer og pædagogisk praksis er ikke kun en del af kulturelle og sociale sammenhænge, men er også forankret i konkrete steder. Pædagogik finder med andre
På denne søndag kan du sætte dig i forårssolen med en ny artikel, som kaster lys over Folkeuniversitetet. Artiklen viser, at det allerede fra starten lykkedes
Børn og unge i udsatte positioner skal inddrages – ikke mindst i deres egen ’sag’. Men ofte sker inddragelsen ikke. Eller den kan være både dilemmafyldt og
Nyt call Så er der mulighed for at bidrage til DpT temanummer 2023#4: Tidlig indsats – – radikaliseret forebyggelse? Tidlig indsats lyder som et pædagogisk