Temanummer
Fritidslivets paradokser og ambivalenser
Indledning
Fritidslivets paradokser og ambivalenser
Lone Bæk Brønsted, Marianne Brodersen, Jimmy Krab
Med dette temanummer af Dansk pædagogisk Tidsskrift kigger vi nærmere på menneskers frie tid – fritid – og de mangfoldige måder fritid tænkes og gøres på indenfor forskellige områder af samfundslivet, i og udenfor pædagogiske institutioner og sammenhænge. Den frie tid er forbundet med idealer, drømme og forhåbninger – men også bekymringer og modsætningsfulde logikker.
Temaartikler
Smuthuller – fritidslivets udspændtheder mellem styring og agens for unge, der er anbragt
Anne Mia Steno, Manon Alice Lavaud, Gry Tybjerg
Artiklen udforsker med udgangspunkt i etnografisk feltarbejde på børne ‑og ungehjem de særlige betingelser der for unges fritidsliv og frihed.
Frihedens øvebane: Når efterskoleforældre giver slip – og stadig holder fast
Anja Marschall, Noomi Matthiesen
Med afsæt i kvalitative interview med 12 forældrepar belyses hvordan efterskoleforældre balancerer ønsket om at give slip med behovet for at sikre barnets trivsel.
Du skulle have været her i går
Tilde Lykke Mardalh-Hansen, Charlotte Højholt, Maja Røn Larsen
Artiklen undersøger hvordan fritidspædagoger arbejder med at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn i SFOen.
Unges fritid – koloniseret af markedslogik?
Artiklen sætter fokus på, hvordan unge mellem 13 og 17 år oplever og forholder sig til tid og ansvar i deres fritidsarbejde.
Når fritidspædagogiske regler og børn og unges mediepraksisser mødes i fritids- og ungdomsklubber
David Thore Gravesen, Sofie Sauzet
Artiklen undersøger, hvordan mobilregler i fritids- og ungdomsklubber bliver til i praksis, og hvordan de formes i mødet med børn og unges mediepraksisser.
Med drager på taget og Fortnite på teltdug
Pernille Welent Sørensen, Stine Mariegaard, Rikke Klith Jensen, Esben Wilstrup, Annika Foxby, Tine Kleist Pedersen, Vibeke Frost Lauersen, Hanne Hauer, Mikkel Snorre Wilms Boysen
I projektet Alkymister, superhelte og andre videnskabsfolk undersøger forskere, undervisere, fritidspædagoger og børn, hvordan sciencepædagogiske miljøer udvikles så de inviterer til legende undersøgelser af verden.
Fra værested til lektiecafé: Når fritiden bliver fremtidsorienteret
Ylva Edith Kristina Hårdemark, Marianne Brodersen, Lone Bæk Brønsted, Jimmy Krab
I dette interview fortæller pædagogisk leder Ylva Hårdemark om bevægelser fra væresteds-pædagogik for de mest udsatte unge til ungdomspædagogik med lektiecaféer og kompetencegivende aktiviteter.
(U)fritid i alderdommen? – for ældre med udviklingshandicap
Gitte Lyng Rasmussen, Anthon Sand Jørgensen, Hanne Meyer-Johansen, Kim Rasmussen
Med udgangspunkt i et forskningsprojekt om sociale relationer og fællesskaber blandt ældre med udviklingshandicap undersøger artiklen den betydning, forskellige tidslogikker har for de ældres fritidsliv.



