2025 #4

Tema­num­mer

Fri­tids­li­vets para­dok­ser og ambivalenser

Ind­led­ning

Fri­tids­li­vets para­dok­ser og ambivalenser

Lone Bæk Brønsted, Marianne Brodersen, Jimmy Krab

Med dette tema­num­mer af Dansk pæda­go­gisk Tids­skrift kigger vi nærmere på men­ne­skers frie tid – fritid – og de mang­fol­dige måder fritid tænkes og gøres på indenfor for­skel­lige områder af sam­funds­li­vet, i og udenfor pæda­go­gi­ske insti­tu­tio­ner og sam­men­hænge. Den frie tid er forbundet med idealer, drømme og for­håb­nin­ger – men også bekym­rin­ger og mod­sæt­nings­fulde logikker. 

Temaar­tik­ler

Smut­hul­ler – fri­tids­li­vets udspændt­he­der mellem styring og agens for unge, der er anbragt

Anne Mia Steno, Manon Alice Lavaud, Gry Tybjerg

Artiklen udforsker med udgangs­punkt i etno­gra­fisk fel­t­ar­bejde på børne ‑og ungehjem de særlige betin­gel­ser der for unges fri­tids­liv og frihed. 

Frihedens øvebane: Når efter­sko­le­for­æl­dre giver slip – og stadig holder fast

Anja Marschall, Noomi Mat­t­hie­sen

Med afsæt i kva­li­ta­tive interview med 12 for­æl­dre­par belyses hvordan efter­sko­le­for­æl­dre balan­ce­rer ønsket om at give slip med behovet for at sikre barnets trivsel.

Du skulle have været her i går

Tilde Lykke Mardalh-Hansen, Charlotte Højholt, Maja Røn Larsen

Artiklen under­sø­ger hvordan fri­tids­pæ­da­go­ger arbejder med at skabe del­ta­gel­ses­mu­lig­he­der for alle børn i SFOen. 

Unges fritid – kolo­ni­se­ret af markedslogik?

Caroline Bach

Artiklen sætter fokus på, hvordan unge mellem 13 og 17 år oplever og forholder sig til tid og ansvar i deres fritidsarbejde.

Når fri­tids­pæ­da­go­gi­ske regler og børn og unges medi­e­prak­sis­ser mødes i fritids- og ungdomsklubber

David Thore Gravesen, Sofie Sauzet

Artiklen under­sø­ger, hvordan mobil­reg­ler i fritids- og ung­dom­s­klub­ber bliver til i praksis, og hvordan de formes i mødet med børn og unges mediepraksisser. 

Med drager på taget og Fortnite på teltdug

Pernille Welent Sørensen, Stine Mari­e­gaard, Rikke Klith Jensen, Esben Wilstrup, Annika Foxby, Tine Kleist Pedersen, Vibeke Frost Lauersen, Hanne Hauer, Mikkel Snorre Wilms Boysen

I projektet Alky­mi­ster, super­helte og andre viden­skabs­folk under­sø­ger forskere, under­vi­sere, fri­tids­pæ­da­go­ger og børn, hvordan sci­en­ce­pæ­da­go­gi­ske miljøer udvikles så de inviterer til legende under­sø­gel­ser af verden. 

Fra værested til lek­tiecafé: Når fritiden bliver fremtidsorienteret

Ylva Edith Kristina Hårdemark, Marianne Brodersen, Lone Bæk Brønsted, Jimmy Krab

I dette interview fortæller pæda­go­gisk leder Ylva Hårdemark om bevæ­gel­ser fra væresteds-pædagogik for de mest udsatte unge til ung­doms­pæ­da­go­gik med lek­tiecaféer og kom­pe­ten­ce­gi­vende aktiviteter.

(U)fritid i alder­dom­men? – for ældre med udviklingshandicap

Gitte Lyng Rasmussen, Anthon Sand Jørgensen, Hanne Meyer-Johansen, Kim Rasmussen

Med udgangs­punkt i et forsk­nings­pro­jekt om sociale rela­tio­ner og fæl­les­ska­ber blandt ældre med udvik­lings­han­di­cap under­sø­ger artiklen den betydning, for­skel­lige tidslo­gik­ker har for de ældres fritidsliv.