Ikke at kunne ville – det specialiserede sociale arbejdes store udfordring
Artiklen etablerer et generelt overblik over det socialpædagogiske arbejdes politisk-økonomiske rammebetingelser og diskuterer det ”ikke at kunne ville” i lyset af aktuelle forståelsesmodeller i konkurrencestaten.
Styringsrationaler, menneskesyn og inklusionens neoliberale forskydning
Hvordan har menneskesyn på det specialiserede socialområde udviklet sig i et samspil med neoliberale styringsrationaler, og hvordan den politisk-økonomiske virkelighed har ændret visioner, forventninger og rammer?
Socialpolitiske styringsstrategier i socialpædagogisk og socialt arbejde
Besparelse, effektivisering, investering. Artiklen viser tre idealtypiske strategier, hvorigennem økonomiske systemer og styringsstrategier sætter deres præg på de velfærdspolitiske indsatser og de socialpædagogiske praksisser.
Pædagogisering af marginalitet i storbyerne – En skitse
Artiklen diskuterer forholdet mellem by, kapitalisme og socialpædagogik og præsenterer en hypotese om fremvæksten af en ny pædagogisering af marginalitet i storbyerne efter årtusindskiftet.
Kan kapital fra byttedating konverteres? Dilemmaer i arbejdet med unge byttedatere i Danmark
Artiklen analyserer byttedating blandt unge og diskuterer, hvad nyere liberale og identitetspolitiske strømninger betyder for det sociale arbejde med de mest sårbare unge.
Debatten om OnlyFans – En kampplads for den seksuelle og digitale dannelse
Hvad er OnlyFans og hvordan forstås fænomenet? Kan seksualundervisning i skolen favne dette? Disse spørgsmål åbnes op gennem en kritisk diskursanalyse af den offentlige debat
Seksualitetens betydning for organiseringen af den pædagogiske praksis i Kriminalforsorgens pensioner – Beskyttelse og regulering i udslusningspraksissen
I artiklen undersøges det, hvilken betydning køn- og seksualitetsforståelser har for den pædagogiske praksis i Kriminalforsorgens pensioner og for subjektiveringen af beboerne.
Kompromisløsagtig natklubpædagogik – Safer space-ambassadørers seksualpolitiske praksis og udspændte meningsproduktion
Artiklen undersøger den udspændte meningsproduktion, som kendetegner tryghedsarbejdet på en sexpositiv og queer-orienteret technoklub, og kaster lys over pædagogisk arbejde i Københavns natteliv.
”Kæmpe røv er fucking Gud, er du dum?”*
Empiriske noter tematiserer eksempler på sprog, adfærd og overvejelser omkring seksualitet i ungdomsklubben og inviterer til normkritisk refleksion over pædagogers arbejde med unges seksuelle dannelse.
Køn, krop og seksualitet til forhandling på en produktionsskole
Artiklen ser nærmere på unges forhandlinger af køn, krop og seksualitet gennem et etnografisk blik på en gruppe produktionsskoleelever.
Kafkamaskinen, hyperrealitet og indadgroende fedme! Eksperimenter i negativ analyse med affirmativ fantasi
Artiklen praktiserer radikal samtidsdiagnose. Der eksperimenteres med, hvordan nye forståelser kan konstrueres ud af konfliktualiteter, som samfund og subjekter aktuelt begrænses af.
Implementering er ikke pointen – en effektanalyse af borgerløn, koloniseringen af Mars og andre utopier
I denne artikel analyseres en række cases hjemhørende i den utopiske genre, herunder et forsøg på at erstatte det eksisterende ydelsessystem i Skotland med borgerløn samt Elon Musks ambition om at kolonisere Mars.
Læreres kritik som empirisk genstandsfelt – fransk pragmatisk sociologi som analytisk blik på lærerarbejde og målstyring
Artiklen bidrager med et fornyet blik ind i den pædagogiske forskning ved at udforske, hvordan fransk pragmatisk sociologi, som den er udviklet af Luc Boltanski og Laurent Thévenot, kan anvendes til at forstå aktuelle værdikampe inden for det danske uddannelsesfelt.
Forstyrrelser og forhandlinger – en ressource i forskningssamarbejdet?
I artiklen præsenteres og diskuteres, hvordan forskellighed i et forskerteam og en eksplorativ tilgang til analyseprocesser af data kan forstås som både forstyrrelser og forhandlinger, der udfordrer forestillingen om stringente og kontrollerbare processer.
Montage – Afbrydelse af moderne fortællinger og erkendelse af udviklingens spøgelse i velfærdsarbejde
I artiklen spørger vi til, hvordan historiske perspektiver på velfærdsarbejde, og særligt en bestemt historisk forståelse, kan få denne udviklingstænkning frem i lyset, så vi kan studere den og overveje dens effekter.
Analysearbejdets glødende øjeblikke
Informeret af postkvalitativ metodologi, der vrider klassiske metodebegreber og har ambitioner om at skabe viden på nye måder, udfolder artiklen en forståelse af håndskrevne feltnoter som affektive data, der ´gløder´ (MacLure 2013b), hvor data ikke tænkes som rene repræsentationer af en statisk sandhed om et fænomen, men som noget, der formes i multiple intra-aktioner mellem forskersubjekt, forskningsspørgsmål, feltet og teorier.