Liv på andre betingelser – poesi og aktivisme: Anna
![Forsideillustration. En et-benet mand i badebukser står på en høj stak af papirer, klar til at springe ud. I baggrunden trapper, der går op og ned.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/08/Forsidegrafik-2023-2-725x1024.png)
jeg er 20 år gammel bor i Ballerup har part på en hest går i skole på en STU taget træningsvejen pumper jern har halvandet år tilbage keder mig af helvedes til jeg mangler min 10.klasses eksamen de mener ikke jeg behøver det skolefag er lige blevet taget fra mig lige nu snakker vi om højskole komme ud blandt andre […]
Unge med epilepsi – navigationer i et kropskapabelt landskab
![Forsideillustration. En et-benet mand i badebukser står på en høj stak af papirer, klar til at springe ud. I baggrunden trapper, der går op og ned.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/08/Forsidegrafik-2023-2-725x1024.png)
Med afsæt i et kvalitativt forskningsprojekt analyserer vi, hvordan unge med epilepsi og deres betydningsfulde andre navigerer i livet med epilepsi.
”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib” En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde
![Forsideillustration. En et-benet mand i badebukser står på en høj stak af papirer, klar til at springe ud. I baggrunden trapper, der går op og ned.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/08/Forsidegrafik-2023-2-725x1024.png)
I denne artikel undersøger vi unge voksne med cerebral parese (CP) og deres møde med barrierer der skal overvindes, for at opbygge handlingskraft og en sammenhængende og bekræftet identitet.
Krops- og funktionsinkluderende normkritik – Potentialer i det pædagogiske arbejde
![Forsideillustration. En et-benet mand i badebukser står på en høj stak af papirer, klar til at springe ud. I baggrunden trapper, der går op og ned.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/08/Forsidegrafik-2023-2-725x1024.png)
Artiklen introducerer til et normkritisk perspektivskifte med fysisk handikap som omdrejningspunkt og til de dertilhørende potentialer i form af nye kritiske perspektiver, diskussioner og værktøjer.
I.K. 75 – grænsen mellem åndsvaghed og normalitet – Begrænsning snarere end behandling
![Forsideillustration. En et-benet mand i badebukser står på en høj stak af papirer, klar til at springe ud. I baggrunden trapper, der går op og ned.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/08/Forsidegrafik-2023-2-725x1024.png)
Artiklen er tidligere publiceret i Social Kritik, Årgang 9, 50 (1997).
Mangfoldighed og (u)lighed i almene dagtilbud – Kategorisering og pædagogik i relation til børn med autisme
![Forsideillustration. En et-benet mand i badebukser står på en høj stak af papirer, klar til at springe ud. I baggrunden trapper, der går op og ned.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/08/Forsidegrafik-2023-2-725x1024.png)
Vi udfolder hvordan dilemmaer omkring mangfoldighed og stigma i daginstitutioner kommer i spil i hverdagens samspil mellem børn og voksne i relation til børn med autisme.
Ytringsfrihed gælder også for børn
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Dette essay tager udgangspunkt i det dilemma, jeg som dokumentarfilmsinstruktør står i, når jeg filmer unge. Hvordan sikrer jeg ytringsfrihed og omsorg på samme tid?
Ulige adgang til inddragelse i daginstitutionens hverdag
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Denne artikel undersøger hvordan forståelser af inddragelse og demokrati i samspil med daginstitutionens hverdagsliv er tæt forbundet med bestræbelser på at give børn valgmuligheder og lytte til deres ytringer, og hvordan disse forståelser giver forskellige muligheder for inddragelse og demokratiske erfaringer for forskellige børn.
Skole-hjem-samtaler som fremmedgørelseszoner og resonansrum
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Artiklen belyser hvordan unge i udsatte positioner oplever skole-hjem-samtalerne i folkeskolens udskolingsklasser og udforsker hvilke muligheder, der er for inddragelse af de unges perspektiver, når faglige vurderinger og optimeringslogikker er i forgrunden for samtalen.
Lyt til det, børn ikke siger
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
to digte skrevet med afsæt i egne erfaringer som tidligere anbragt. Digtene giver stemme til et barns perspektiv på omsorgssvigt og illustrerer den smerte, der kan følge af, at et barn ikke føler sig hørt.
Barnets ret til at blive hørt i egen sag – hvorfor er det svært, og hvordan bliver vi bedre?
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Barnets ret til inddragelse i egen sag overholdes ikke – dette essay diskuterer, hvorfor det er et problem, og hvordan vi bliver bedre til at inddrage barnets perspektiv?
Børn og unges inddragelse i faglige logikker og systemer under anbringelse
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Dette essay diskuterer, hvad der sker, når fagpersoner overtager omsorgsopgaven for anbragte børn. Det kan både skabe og fjerne udviklingsmuligheder. Der argumenteres for, at idealiseringen af metodefagligheden reducerer byggeklodserne til børnelivet.
“Men du er et barn, kære ven” – når anbragtes ønsker udgrænses som virkelighedsfjerne
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Artiklen viser, hvordan anbragte børn og unge positioneres som både ”anbragte” og ”børn”. Som følge af denne positionering problematiseres deres ønsker og forventninger som fantasifulde og virkelighedsfjerne af pædagoger og andre omkring dem. Dermed er der risiko for ar børnene og de unges perspektiver udgrænses som irrelevante.
Når børnesynet halter
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Dette essay diskuterer, hvordan et anderledes børnesyn kan optræde, når det drejer sig om børn med handicap.
Børnesyn og inddragelse
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Denne artikel diskuterer børns deltagelsesmuligheder som indlejret i komplekse materielle og diskursive strukturer og konfliktuelle magtrelationer. Derfor findes der ingen enkel metode til, hvordan professionelle kan inddrage børn og unge. Professionelle må undersøge, hvordan de kan samarbejde med børn og unge om at udforske deres livsbetingelser.”
Handleplansmål – i et børne-/ungeperspektiv
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Denne artikel handler om, hvordan børn og unge oplever at få opstillet handleplansmål, og hvilke virkninger og konsekvenser dette kan have for dem
Hvor er socialpædagogikken på vej hen? Et bidrag til socialpædagogikkens politiske økonomi
![Forside fra 2022 #4. Mange hænder rækker ind mod midten af siden, nogle med beskrevne papirer og formularer, andre med pengesedler.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/12/DtP-2022-4-forside.png)
Med afsæt i tysk tradition argumenterer denne artikel for, at socialpædagogikkens underordning under det politiske giver anledning til en professionel pessimisme og til at bevare modet.
Pædagogisk arbejde – kampen mellem fintfølenhed, relationsviden og ekspertviden under markedsstyrede rammebetingelser
![Forside fra 2022 #4. Mange hænder rækker ind mod midten af siden, nogle med beskrevne papirer og formularer, andre med pengesedler.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/12/DtP-2022-4-forside.png)
Hvordan navigerer pædagoger på det social- og specialpædagogiske område mellem forskellige, stridende vidensformer? Artiklen viser, hvordan markedsorienteringen presser det socialpædagogiske arbejde og underordner pædagogernes faglighed.
Ikke at kunne ville – det specialiserede sociale arbejdes store udfordring
![Forside fra 2022 #4. Mange hænder rækker ind mod midten af siden, nogle med beskrevne papirer og formularer, andre med pengesedler.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/12/DtP-2022-4-forside.png)
Artiklen etablerer et generelt overblik over det socialpædagogiske arbejdes politisk-økonomiske rammebetingelser og diskuterer det ”ikke at kunne ville” i lyset af aktuelle forståelsesmodeller i konkurrencestaten.
Styringsrationaler, menneskesyn og inklusionens neoliberale forskydning
![Forside fra 2022 #4. Mange hænder rækker ind mod midten af siden, nogle med beskrevne papirer og formularer, andre med pengesedler.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/12/DtP-2022-4-forside.png)
Hvordan har menneskesyn på det specialiserede socialområde udviklet sig i et samspil med neoliberale styringsrationaler, og hvordan den politisk-økonomiske virkelighed har ændret visioner, forventninger og rammer?
Socialpolitiske styringsstrategier i socialpædagogisk og socialt arbejde
![Forside fra 2022 #4. Mange hænder rækker ind mod midten af siden, nogle med beskrevne papirer og formularer, andre med pengesedler.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/12/DtP-2022-4-forside.png)
Besparelse, effektivisering, investering. Artiklen viser tre idealtypiske strategier, hvorigennem økonomiske systemer og styringsstrategier sætter deres præg på de velfærdspolitiske indsatser og de socialpædagogiske praksisser.
Pædagogisering af marginalitet i storbyerne – En skitse
![Forside fra 2022 #4. Mange hænder rækker ind mod midten af siden, nogle med beskrevne papirer og formularer, andre med pengesedler.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/12/DtP-2022-4-forside.png)
Artiklen diskuterer forholdet mellem by, kapitalisme og socialpædagogik og præsenterer en hypotese om fremvæksten af en ny pædagogisering af marginalitet i storbyerne efter årtusindskiftet.
Kan kapital fra byttedating konverteres? Dilemmaer i arbejdet med unge byttedatere i Danmark
![dpt_2022-3 forside illustration](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/09/dpt_2022-3_forside_illustration.png)
Artiklen analyserer byttedating blandt unge og diskuterer, hvad nyere liberale og identitetspolitiske strømninger betyder for det sociale arbejde med de mest sårbare unge.
Debatten om OnlyFans – En kampplads for den seksuelle og digitale dannelse
![dpt_2022-3 forside illustration](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/09/dpt_2022-3_forside_illustration.png)
Hvad er OnlyFans og hvordan forstås fænomenet? Kan seksualundervisning i skolen favne dette? Disse spørgsmål åbnes op gennem en kritisk diskursanalyse af den offentlige debat