Indledning
![Indledning - Dansk pædagogisk Tidsskrift 1](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2024/07/2024-2-FORSIDE-728x1024.png)
Dansk pædagogisk Tidsskrift udgiver fire temanumre årligt, men bringer også artikler uden for tema. Dette nummer indeholder fire sådanne artikler, der behandler emner som børns adfærd i børnehaver, ungdomsklubber, inddragelse af børn med hjerneskade og en introduktion til engagementssociologi i uddannelsessammenhæng.
Pædagogikkens steder – stedernes pædagogik
![Forside DpT 2024 #1](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2024/04/image-726x1024.png)
Pædagogiske ideer og pædagogisk praksis er ikke kun en del af kulturelle og sociale sammenhænge, men er også forankret i konkrete steder. Pædagogik finder med andre ord sted – i lokaliteter og territorier, i velfærdsstatens dag- og uddannelsesinstitutioner, i organisationer og offentlige rum.
Tidlig indsats– radikaliseret forebyggelse?
![Forside på 2023 4.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/12/dpt_2023-4_forside_ny-724x1024.jpg)
Temaindledning
- Eksempelside
![Dansk pædagogisk Tidskrift logo](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/01/DpT_red_logo_square-1024x1024.png)
Annoncering i DpT
![Dansk pædagogisk Tidskrift logo](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/01/DpT_red_logo_square-1024x1024.png)
Få din annonce ud til Danmarks pædagoger og lærere for fra kun 2499,- om året.
Andre betingelser – Hverdagsliv med varierende funktionsevne, handicap og diagnoser
![Forsideillustration. En et-benet mand i badebukser står på en høj stak af papirer, klar til at springe ud. I baggrunden trapper, der går op og ned.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/08/Forsidegrafik-2023-2-725x1024.png)
I dette nummer af DpT sætter vi fokus på, hvad varierende funktionsevne, handicap og diagnoser betyder for børns, unges og forældres hverdagsliv, f.eks. i forhold til in- og eksklusion, deltagelsesmuligheder, identitetsdannelse og anerkendelse. Gennem seks videnskabelige artikler præsenteres og belyses nye teorier, begreber og kritiske perspektiver, som kun i et begrænset omfang er kendte og tidligere anvendt i empiriske analyser i Danmark.
Inddragelse af børn og unge i udsatte positioner – konflikter og dilemmaer
![DpT 2023 #1 forside. En gruppe unge i forskellige positioner; tre i samtale, en med ryggen til og en sidder og støtter hovedet med en hånd.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2023/03/dpt_2023-1-forside_Page_001-724x1024.png)
Børn og unge i udsatte positioner skal inddrages – ikke mindst i deres egen ’sag’. Men ofte oplever børn og unge i udsatte positioner ikke at blive inddraget og lyttet til. Inddragelse kan også være både dilemmafyldt og kompliceret i praksis.
Socialpædagogikkens politiske økonomi: Indledning
![Forside fra 2022 #4. Mange hænder rækker ind mod midten af siden, nogle med beskrevne papirer og formularer, andre med pengesedler.](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/12/DtP-2022-4-forside.png)
Redaktionel indledning
Seksualitet og pædagogiske perspektiver – normer, frihed og begrænsning
![dpt_2022-3 forside illustration](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/09/dpt_2022-3_forside_illustration.png)
Redaktionens temaindledning.
Eksperimenterende analyser
![Temaforside 2022-2 Eksperimenterende Analyseformer: Illustration af personer, der undersøger forskellige ting](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/06/DpT-forside-2022-2-.png)
I dette temanummer dyrker vi analysen – og særligt den, der udfordrer os og får os til at tænke over, hvad analyse i grunden er.
Uhygge, frygt og modige børn
![Forside illustration til DpT 2022-1](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2022/03/dpt_2022-1_forside.png)
Børn både frygter og fascineres af det uhyggelige. Selvom frygt er en følelse forbundet med ubehag, kan den også være fascinerende og måske endda lærerig? Temanumret Uhygge, frygt og modige børn åbner diskussion om frygt og uhygge i en pædagogisk kontekst.
Social (u)retfærdighed
![Dpt 2021 #4 forside](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2021/12/dpt_2021-4_forside-724x1024.png)
Temaindledning
Meningstab og meningsdannelse i velfærdsuddannelserne – status, art og historie
![dpt 2021-3 forside](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2021/09/dpt-2021-3-forside.png)
En række tendenser i relation til velfærdsuddannelserne peger på, at disse (stadig) er under pres: Søgningen og optaget af studerende er flere steder vigende, ligesom det fremhæves, at for få såkaldt dygtige studerende søger mod velfærdsuddannelserne; uddannelserne hævdes at være underfinansierede, og de fremstilles jævnligt negativt i den offentlige debat. Men hvordan kan disse problematikker forstås? Er der tale om en form for meningskrise i velfærdsuddannelser og –professioner? Og i givet fald, hvad er det så, der skaber henholdsvis mening og meningstab?
I coronaens lys og skygge
![I coronaens lys og skygge - Dansk pædagogisk Tidsskrift 2](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2021/06/DpT-2021-2-frontpage.png)
Temanummeret sætter spot på pædagogikken i lyset – og skyggen – af coronaen. De seks artikler går på opdagelse i, hvordan coronaen og restriktionerne har formet hverdagen i familier og i pædagogiske institutioner og herigennem har synliggjort, formet eller forstærket praksisser og idealer for pædagogik og opdragelse.
Tillid og mistillid i velfærdsprofessionelle relationer
![Forside til temanummer 2021 1 - design: meskovbakke](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2021/03/dpt-2021-1-frontpage.jpg)
Det fremføres ofte i den offentlige debat om velfærdssamfundet, at tillid er en grundlæggende komponent i ’samfundskontrakten’, ligesom Danmark ofte fremhæves som et samfund med en høj grad af tillid både blandt borgerne og mellem den enkelte borger og velfærdssamfundets institutioner. Dette temanummer af Dansk pædagogisk Tidsskrift retter opmærksomheden mod tillid i nogle af velfærdssamfundets institutioner ved at undersøge, hvordan tillid optræder, opstår, vedligeholdes eller undermineres i det, man kan kalde velfærdsprofessionelle relationer.
Anbragte
![Anbragte - Dansk pædagogisk Tidsskrift 3](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/12/Dpt_2020-4_forside.jpg)
Anbragte
Selvom det kan være svært at huske her ved udgangen af 2020, hvor næsten alt har handlet om coronavirus, bragte Mette Frederiksens nytårstale anbragte børn og unge i politisk fokus. ”Et mere retfærdigt samfund starter med børnene”, sagde Mette Frederiksen og talte om de samfundsmæssige forpligtelser til at tage sig af de børn, der har det allersværest. Og hun præciserede: ”Flere udsatte børn skal have et nyt hjem. Tidligere end i dag. Og vilkårene for anbragte børn skal være langt mere stabile.”
Forud var gået Godhavnsdrengenes kamp for en undskyldning for den behandling, de fik på de børne- og opdragelseshjem, de blev anbragt på i 1960erne. På samme måde er interesseorganisationer som TABUKA og De Anbragtes Vilkår begyndt at ytre sig om det at være anbragt. Efterfølgende har den offentlige diskussion i høj grad drejet sig om, om ’vi’ anbringer for meget eller for lidt. For vores tidsskrift har det været en anledning til at sondere, hvad der rører sig på ’anbringelsesområdet’. Forskningsmæssigt har anbringelsesområdet ikke været et særligt udforsket område, men har dog i historiske bølger modtaget interesse – ud over de sædvanlige statistiske opgørelser over hvor mange og hvad det koster. Senest er ikke mindst børneperspektivet forsøgt undersøgt: hvordan oplevede børn selv det at bo på børnehjem, vokse op i familiepleje, være i (ungdoms)fængsel osv. Men samtidig er det også en diskussion om, hvad der er mest effektivt, dvs. hvordan staten bedst hjælper de anbragte unge – eller lidt mere kynisk – hvordan det undgås at de senere i livet udvikler sociale problemer, som har negative (og bekostelige) effekter, enten for de anbragte selv eller for hele samfundet.
I skammekrogen – om skam i opdragelse og undervisning
![I skammekrogen – om skam i opdragelse og undervisning - Dansk pædagogisk Tidsskrift 4](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/10/dpt-2020-3-frontpage.jpg)
At blive sendt i skammekrogen er næppe en oplevelse, som ret mange af nutidens danske skoleelever har haft. Ikke desto mindre er skam en integreret del af det meste opdragelse og undervisning. Ikke fordi børn eller voksne skammer sig hele tiden eller i alle sammenhænge. Men fordi det, at der er handlinger, der er uacceptable eller upassende, […]
PÆDAGOGIKKENS GLEMMEBOG
![DPT Temanummer forside - Kunst, politik og pædagogik](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/09/dpt_temanummer_2020_2_frontpage.jpg)
– REAKTUALISERING AF PÆDAGOGISK TANKEGODS Her fortsætter serien Pædagogikkens glemmebog – Reaktualisering af pædagogisk tankegods, hvor vi bringer tekster, som har sat spor i pædagogikkens landskab, men siden er gået – eller er på vej til at gå – i glemmebogen. Det kan være tekster, der fremstår som korrektiver til aktuelt dominerende pædagogiske praksisformers dominans, eller tekster, […]
TEMAINDLEDNING: Kunst, politik og pædagogik
![DPT Temanummer forside - Kunst, politik og pædagogik](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/09/dpt_temanummer_2020_2_frontpage.jpg)
Gennem årene har DpT haft flere temaer om kunst og æstetisk arbejde i pædagogisk praksis. I 1999 med ”Æstetik, kunst og pædagogik” (DpT nr. 4/1999) og ti år senere med temaet ”Æstetik” (DpT nr. 2/2010). I disse temanumre var fokus især på spørgsmålet om æstetikkens generelle betydning for pædagogisk praksis, samt en problematisering af æstetikkens tilsyneladende (politiske) nedprioritering i samme praksis.
Redaktionel indledning
![Forside til temanummer 2020 1 - design: meskovbakke](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/03/dpt-2020-1-frontpage.jpg)
Nye udfordringer på universitetet – pædagogik mellem lyst og nødvendighed
De danske universiteter har i mange år stået overfor udfordringer, der påvirker den pædagogiske tænkning og udvikling. De senere års politiske udspil og organisatoriske forandringer i sideløbende og modsætningsfyldte tendenser har skabt dårligere betingelser for det pædagogiske virke. Der er et øget pres både på såvel de ansatte på universiteterne som på de studerende, hvor pædagogikken får afgørende betydning for mødet mellem undervisere, vejledere og de studerende, og dette møde er i sig selv betydningsfuldt for udvikling af den pædagogiske diskurs og praksis.
Privatlivs- og cookiepolitik
![Dansk pædagogisk Tidskrift logo](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/01/DpT_red_logo_square-1024x1024.png)
Generelt Som besøgende på vores website er du i sikre hænder. Nedenfor fremgår vores datapolitik, som omhandler de oplysninger vi indsamler for at sikre brugeroplevelsen på vores side. Ydermere beskriver vi, hvorfor du med ro i sjælen kan navigere rundt på vores side uden at bekymre dig om, om vi misbruger dine digitale fodspor på siden. Cookies Vi […]
Call for papers
![Dansk pædagogisk Tidskrift logo](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/01/DpT_red_logo_square-1024x1024.png)
Redaktionen planlægger følgende temaer: 2024 Nr.3: Kritik af normkritik Nr.4: Spørgsmål om klasse. Se open call 2025 Nr. 1: Av! Fysisk og psykisk vold i pædagogiske relationer og institutioner. Se open call – med mindre aktuelle emner trænger sig på. Et tema består normalt af 5 – 6 artikler af forskellige udvalgte forfattere med forsknings- eller praksisbaseret viden inden […]
Debatarrangementer
![Dansk pædagogisk Tidskrift logo](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/01/DpT_red_logo_square-1024x1024.png)
DpT afholder med jævne mellemrum debatarrangement i forlængelse af de aktuelle temaer, som belyses i tidsskriftet. Her kan du holde øje med kommende arrangementer. Hvis du gerne vil være vært for et debatarrangement, som knytter sig til et af årets aktuelle temaer, er du velkommen til at kontakte DpT-redaktionen. Skriv til redaktion@dpt.dk. Så kan vi i fællesskab […]
Giv en god idé
![Dansk pædagogisk Tidskrift logo](https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/01/DpT_red_logo_square-1024x1024.png)
Hvert år udkommer DpT med fire originale temanumre. Hvert temanummer sætter fokus på højaktuelle såvel som glemte emner med en mangfoldighed af bidrag og perspektiver. Hvis du sidder med en god idé til et tema, som kunne være relevant at få belyst og diskuteret i DpT, er du velkommen til at sende et forslag til temanummer: Giv dit […]