Kritik i, med og af normkritik
Temaindledningen tematiserer manglen på mere teoretisk og idehistorisk diskussion af normkritikkens plads i pædagogisk praksis og forskning. Der introduceres ligeledes til temanummerets seks bidrag.
Indledning
Dansk pædagogisk Tidsskrift udgiver fire temanumre årligt, men bringer også artikler uden for tema. Dette nummer indeholder fire sådanne artikler, der behandler emner som børns adfærd i børnehaver, ungdomsklubber, inddragelse af børn med hjerneskade og en introduktion til engagementssociologi i uddannelsessammenhæng.
Pædagogikkens steder – stedernes pædagogik
Pædagogiske ideer og pædagogisk praksis er ikke kun en del af kulturelle og sociale sammenhænge, men er også forankret i konkrete steder. Pædagogik finder med andre ord sted – i lokaliteter og territorier, i velfærdsstatens dag- og uddannelsesinstitutioner, i organisationer og offentlige rum.
Tidlig indsats– radikaliseret forebyggelse?
Temaindledning
- Eksempelside
Annoncering i DpT
Få din annonce ud til Danmarks pædagoger og lærere for fra kun 2499,- om året.
Andre betingelser – Hverdagsliv med varierende funktionsevne, handicap og diagnoser
I dette nummer af DpT sætter vi fokus på, hvad varierende funktionsevne, handicap og diagnoser betyder for børns, unges og forældres hverdagsliv, f.eks. i forhold til in- og eksklusion, deltagelsesmuligheder, identitetsdannelse og anerkendelse. Gennem seks videnskabelige artikler præsenteres og belyses nye teorier, begreber og kritiske perspektiver, som kun i et begrænset omfang er kendte og tidligere anvendt i empiriske analyser i Danmark.
Inddragelse af børn og unge i udsatte positioner – konflikter og dilemmaer
Børn og unge i udsatte positioner skal inddrages – ikke mindst i deres egen ’sag’. Men ofte oplever børn og unge i udsatte positioner ikke at blive inddraget og lyttet til. Inddragelse kan også være både dilemmafyldt og kompliceret i praksis.
Socialpædagogikkens politiske økonomi: Indledning
Redaktionel indledning
Seksualitet og pædagogiske perspektiver – normer, frihed og begrænsning
Redaktionens temaindledning.
Eksperimenterende analyser
I dette temanummer dyrker vi analysen – og særligt den, der udfordrer os og får os til at tænke over, hvad analyse i grunden er.
Uhygge, frygt og modige børn
Børn både frygter og fascineres af det uhyggelige. Selvom frygt er en følelse forbundet med ubehag, kan den også være fascinerende og måske endda lærerig? Temanumret Uhygge, frygt og modige børn åbner diskussion om frygt og uhygge i en pædagogisk kontekst.
Social (u)retfærdighed
Temaindledning
Meningstab og meningsdannelse i velfærdsuddannelserne – status, art og historie
En række tendenser i relation til velfærdsuddannelserne peger på, at disse (stadig) er under pres: Søgningen og optaget af studerende er flere steder vigende, ligesom det fremhæves, at for få såkaldt dygtige studerende søger mod velfærdsuddannelserne; uddannelserne hævdes at være underfinansierede, og de fremstilles jævnligt negativt i den offentlige debat. Men hvordan kan disse problematikker forstås? Er der tale om en form for meningskrise i velfærdsuddannelser og –professioner? Og i givet fald, hvad er det så, der skaber henholdsvis mening og meningstab?
I coronaens lys og skygge
Temanummeret sætter spot på pædagogikken i lyset – og skyggen – af coronaen. De seks artikler går på opdagelse i, hvordan coronaen og restriktionerne har formet hverdagen i familier og i pædagogiske institutioner og herigennem har synliggjort, formet eller forstærket praksisser og idealer for pædagogik og opdragelse.
Tillid og mistillid i velfærdsprofessionelle relationer
Det fremføres ofte i den offentlige debat om velfærdssamfundet, at tillid er en grundlæggende komponent i ’samfundskontrakten’, ligesom Danmark ofte fremhæves som et samfund med en høj grad af tillid både blandt borgerne og mellem den enkelte borger og velfærdssamfundets institutioner. Dette temanummer af Dansk pædagogisk Tidsskrift retter opmærksomheden mod tillid i nogle af velfærdssamfundets institutioner ved at undersøge, hvordan tillid optræder, opstår, vedligeholdes eller undermineres i det, man kan kalde velfærdsprofessionelle relationer.
Anbragte
Anbragte
Selvom det kan være svært at huske her ved udgangen af 2020, hvor næsten alt har handlet om coronavirus, bragte Mette Frederiksens nytårstale anbragte børn og unge i politisk fokus. ”Et mere retfærdigt samfund starter med børnene”, sagde Mette Frederiksen og talte om de samfundsmæssige forpligtelser til at tage sig af de børn, der har det allersværest. Og hun præciserede: ”Flere udsatte børn skal have et nyt hjem. Tidligere end i dag. Og vilkårene for anbragte børn skal være langt mere stabile.”
Forud var gået Godhavnsdrengenes kamp for en undskyldning for den behandling, de fik på de børne- og opdragelseshjem, de blev anbragt på i 1960erne. På samme måde er interesseorganisationer som TABUKA og De Anbragtes Vilkår begyndt at ytre sig om det at være anbragt. Efterfølgende har den offentlige diskussion i høj grad drejet sig om, om ’vi’ anbringer for meget eller for lidt. For vores tidsskrift har det været en anledning til at sondere, hvad der rører sig på ’anbringelsesområdet’. Forskningsmæssigt har anbringelsesområdet ikke været et særligt udforsket område, men har dog i historiske bølger modtaget interesse – ud over de sædvanlige statistiske opgørelser over hvor mange og hvad det koster. Senest er ikke mindst børneperspektivet forsøgt undersøgt: hvordan oplevede børn selv det at bo på børnehjem, vokse op i familiepleje, være i (ungdoms)fængsel osv. Men samtidig er det også en diskussion om, hvad der er mest effektivt, dvs. hvordan staten bedst hjælper de anbragte unge – eller lidt mere kynisk – hvordan det undgås at de senere i livet udvikler sociale problemer, som har negative (og bekostelige) effekter, enten for de anbragte selv eller for hele samfundet.
I skammekrogen – om skam i opdragelse og undervisning
At blive sendt i skammekrogen er næppe en oplevelse, som ret mange af nutidens danske skoleelever har haft. Ikke desto mindre er skam en integreret del af det meste opdragelse og undervisning. Ikke fordi børn eller voksne skammer sig hele tiden eller i alle sammenhænge. Men fordi det, at der er handlinger, der er uacceptable eller upassende, […]
PÆDAGOGIKKENS GLEMMEBOG
– REAKTUALISERING AF PÆDAGOGISK TANKEGODS Her fortsætter serien Pædagogikkens glemmebog – Reaktualisering af pædagogisk tankegods, hvor vi bringer tekster, som har sat spor i pædagogikkens landskab, men siden er gået – eller er på vej til at gå – i glemmebogen. Det kan være tekster, der fremstår som korrektiver til aktuelt dominerende pædagogiske praksisformers dominans, eller tekster, […]
TEMAINDLEDNING: Kunst, politik og pædagogik
Gennem årene har DpT haft flere temaer om kunst og æstetisk arbejde i pædagogisk praksis. I 1999 med ”Æstetik, kunst og pædagogik” (DpT nr. 4/1999) og ti år senere med temaet ”Æstetik” (DpT nr. 2/2010). I disse temanumre var fokus især på spørgsmålet om æstetikkens generelle betydning for pædagogisk praksis, samt en problematisering af æstetikkens tilsyneladende (politiske) nedprioritering i samme praksis.
Redaktionel indledning
Nye udfordringer på universitetet – pædagogik mellem lyst og nødvendighed
De danske universiteter har i mange år stået overfor udfordringer, der påvirker den pædagogiske tænkning og udvikling. De senere års politiske udspil og organisatoriske forandringer i sideløbende og modsætningsfyldte tendenser har skabt dårligere betingelser for det pædagogiske virke. Der er et øget pres både på såvel de ansatte på universiteterne som på de studerende, hvor pædagogikken får afgørende betydning for mødet mellem undervisere, vejledere og de studerende, og dette møde er i sig selv betydningsfuldt for udvikling af den pædagogiske diskurs og praksis.
Privatlivs- og cookiepolitik
Generelt Som besøgende på vores website er du i sikre hænder. Nedenfor fremgår vores datapolitik, som omhandler de oplysninger vi indsamler for at sikre brugeroplevelsen på vores side. Ydermere beskriver vi, hvorfor du med ro i sjælen kan navigere rundt på vores side uden at bekymre dig om, om vi misbruger dine digitale fodspor på siden. Cookies Vi […]
Call for papers
Redaktionen planlægger følgende temaer: 2024 Nr.4: Spørgsmål om klasse. Se open call 2025 Nr. 1: Av! Fysisk og psykisk vold i pædagogiske relationer og institutioner. Se open call Nr. 2: Tidens betydning i pædagogiske institutioner og bestræbelser. Se open call Nr. 3: Snyd, bluf og anden uddannelsesaktivitet. Se open call Nr. 4: – med mindre aktuelle emner […]
Debatarrangementer
DpT afholder med jævne mellemrum debatarrangement i forlængelse af de aktuelle temaer, som belyses i tidsskriftet. Her kan du holde øje med kommende arrangementer. Hvis du gerne vil være vært for et debatarrangement, som knytter sig til et af årets aktuelle temaer, er du velkommen til at kontakte DpT-redaktionen. Skriv til redaktion@dpt.dk. Så kan vi i fællesskab […]