Temanummer
Indledning
Andre betingelser – Hverdagsliv med varierende funktionsevne, handicap og diagnoser
Emil Falster, Jimmy Krab, Stine Thygesen
I dette nummer af DpT sætter vi fokus på, hvad varierende funktionsevne, handicap og diagnoser betyder for børns, unges og forældres hverdagsliv, f.eks. i forhold til in- og eksklusion, deltagelsesmuligheder, identitetsdannelse og anerkendelse. Gennem seks videnskabelige artikler præsenteres og belyses nye teorier, begreber og kritiske perspektiver, som kun i et begrænset omfang er kendte og tidligere anvendt i empiriske analyser i Danmark.
Temaartikler
Krops- og funktionsinkluderende normkritik – Potentialer i det pædagogiske arbejde
Artiklen introducerer til et normkritisk perspektivskifte med fysisk handikap som omdrejningspunkt og til de dertilhørende potentialer i form af nye kritiske perspektiver, diskussioner og værktøjer.
”Jeg var en alien, der ledte efter mit rumskib” En kvalitativ, motivationsteoretisk undersøgelse af unge voksne med cerebral pareses identitetsarbejde
I denne artikel undersøger vi unge voksne med cerebral parese (CP) og deres møde med barrierer der skal overvindes, for at opbygge handlingskraft og en sammenhængende og bekræftet identitet.
Unge med epilepsi – navigationer i et kropskapabelt landskab
Charlotte Rosenberg, Naja Berg Hougaard
Med afsæt i et kvalitativt forskningsprojekt analyserer vi, hvordan unge med epilepsi og deres betydningsfulde andre navigerer i livet med epilepsi.
Liv på andre betingelser – poesi og aktivisme: Anna
jeg er 20 år gammel bor i Ballerup har part på en hest går i skole på en STU taget træningsvejen pumper jern har halvandet år tilbage keder mig af helvedes til jeg mangler min 10.klasses eksamen de mener ikke jeg behøver det skolefag er lige blevet taget fra mig lige nu snakker vi om højskole komme ud blandt andre […]
Liv på andre betingelser – poesi og aktivisme: Kasper
jeg er 25 år kommer fra Stenlille bor stadigvæk hjemme ved at prøve at finde noget på nogle punkter ikke udviklet mig helt nok kunne tage ansvar for sig selv der er jo en masse ting huske medicinen huslige pligter det kan jeg selvfølgelig godt en slags støtteperson som kunne støtte mig lidt jeg tænker faktisk jeg flytter for mig selv i et […]
Liv på andre betingelser – poesi og aktivisme: Facebook/ Instagram opslag
Dig, skal vi vist have udredt for ADD, sagde psykiateren med et skævt smil. Jeg synes ikke, der var noget at smile af. Mit liv hang i laser, jeg var stresset, overbelastet, frustreret, gal, træt, ked af det. Jeg havde svært ved at se det muntre. Hvad er ADD? spurgte jeg lidt reserveret. Den stille udgave […]
Forældres anerkendelseskampe – tumultariske forhandlinger om ressourcer til børn med særlige behov
Cecilie Moesby-Jensen, Lene S. K. Schmidt, Jimmy Krab
I artiklen belyser vi, hvordan forældre oplever forhandlinger om ressourcer med professionelle og institutioner, når deres barn har en psykiatrisk diagnose og/eller psykosociale vanskeligheder, og har behov for støtte for at trives.
Disfamilien – en familiefiguration på andres betingelser
Gennem dis/ability-forskningens møde med figurationssociologien etableres et nyt teoretisk afsæt for at forstå familier med handicap, som henholdsvis dis/familier og disfamilier. Forskellen på de to begreber henviser til, hvilke bevægelsesmuligheder ”familien” har for at etablere et familieliv, der er mindre domineret af skam og kompensation.
Mangfoldighed og (u)lighed i almene dagtilbud – Kategorisering og pædagogik i relation til børn med autisme
Ida Danneskiold-Samsøe, Bjørg Kjær
Vi udfolder hvordan dilemmaer omkring mangfoldighed og stigma i daginstitutioner kommer i spil i hverdagens samspil mellem børn og voksne i relation til børn med autisme.
Kirkebæk genlæst – om udgrænsningen af de uduelige
Et temanummer i Dansk Pædagogisk Tidsskrift, som sætter fokus på varierende funktionsevner, handicap og diagnoser må selvfølgelig involvere Birgit Kirkebæk, for ingen har som hende sat spor inden for den pædagogiske handicapforskning i Danmark.
I.K. 75 – grænsen mellem åndsvaghed og normalitet – Begrænsning snarere end behandling
Artiklen er tidligere publiceret i Social Kritik, Årgang 9, 50 (1997).
Artikler udenfor tema
Folkeuniversitetet 1898 – 1910 – et populærvidenskabeligt oplysningsinitiativ
Anette Eklund Hansen, Ida Juul
Folkeuniversitetet blev dannet i 1898. Bag initiativet stod en række bevægelser og organisationer, som repræsenterede vidt forskellige målgrupper og ideologier. I artiklen analyserer vi, hvordan disse på hver deres måde satte deres præg på såvel undervisningens indhold som på hvem, der blev rekrutteret til foredragsrækkerne.
Omsorgsgiveres deltagelse i små børns lege i dagtilbud
Kim Jerg, Lærke Nørgård Pallesen, Pernille Gram, Kaare Werner Nielsen
. Artiklen tager afsæt i viden fra international lege- og barndomsforskning og analyserer filmklip af samspil mellem små børn og pædagogstuderende. Hermed bidrager artiklen med et samlet teoretisk grundlag for at tale om de mindste børns lege samt en analyse og diskussion af, hvordan omsorgspersoner kan rammesætte, støtte og guide legende samspil med de yngste børn i dagtilbud.